Eerder gepubliceerd in de rubriek Spotlight van SchoolLeidend NL #1 2023 - FOTO BERT JANSEN
Waarom heb jij voor dit vak gekozen?
“Voordat ik het onderwijs in ging, was ik teamleider bij de Rabobank. Ik ben op een gegeven moment het onderwijs ingerold als docent economie. Dat vond ik heel leuk, maar na een paar jaar was ik wel klaar voor een nieuwe uitdaging. Ik overwoog destijds om eerstegraads te gaan doen, maar stuitte toen op de vacature van teamleider. Eigenlijk dacht ik altijd dat ik dat niet wilde; zo tussen de directie en het team in als een soort ‘pispaaltje’, maar ik ben het toch gaan doen. Nu vind ik het juist heel leuk. Vooral het werken met mensen, leerlingen en docenten in het vmbo ligt mij echt goed en dan bedoel ik de praktische instelling.”
“In het mbo miste ik de vmbo-leerling: de leerling die zegt wat hij denkt, impulsief is en heel betrokken kan zijn. Als je ze aandacht geeft, krijg je dat ook terug. Ik sta ’s morgens bij de deur om goedemorgen te wensen. Nu vertellen ze me ook dat ze nieuwe schoenen hebben of iets hebben meegemaakt. Dit is ontstaan vanuit de coronatijd, als controle op mondkapjes, maar ik ben het blijven doen. Zou houd ik als teamleider zonder lesgevende taak binding met de leerlingen.”
Hoe zorg je ervoor dat je elk jaar beter wordt in je werk?
“Vooral door reflectie en zelfreflectie. Daarnaast mag ik ook graag sparren met de leden van de staf of doe ik mee aan een cursus of intervisie. Als ik niet meer zou kunnen leren, zou dat voelen alsof mijn leven stopt. Ik heb dat echt nodig. Laatst was ik ontevreden over een vergadering, dan maak ik het gedrag van collega’s bespreekbaar, maar ook mijn eigen rol daarin. Fouten durven toegeven, maakt dat ik een balans toon tussen kracht en kwetsbaarheid. Dit deed ik voor de klas ook. En nu nog; voor leerlingen en teamleden ben je dan meer gelijk.”