De uitkomst van het nieuwe MTO is teleurstellend. De ervaren werkdruk is nog net zo hoog als twee jaar geleden. Niet hoger gelukkig, maar zeker ook niet lager. Hebben al deze interventies dan geen effect gehad? Het kan er bij mij niet in. En daarom starten we het hele circus opnieuw. Opnieuw gaan we met alle teams in gesprek. Evalueren wat twee jaar geleden aan maatregelen is gekozen, bespreken wat daarin helpend was en wat niet. Per team maken we nieuwe afwegingen. Dat is in deze ronde lastiger, want je kunt niet ieder jaar opnieuw beginnen. Teams vinden het ingewikkeld om te zeggen dat de onderwijsassistent, net een beetje ingewerkt, dan maar weer weg moet. Het zijn afwegingen die je ook moeilijk bij een team kunt neerleggen. Dat is nu juist de rol en de taak van een schoolleider, die op basis van gesprekken een afweging maakt voor een langere termijn.
Ondertussen komt een uitgelaten groep docenten mijn kamer binnen. De examenkandidaten hebben iedere dag in hun laatste lesweek een thema meegegeven: jungle, glitter, gala…. Vandaag is het flowerpower-dag. Niet alleen onze leerlingen komen verkleed naar school, ook hun docenten. En dus lopen er op deze dag docenten als hippies rond met lange haren, is de biologiedocent Elvis Presley en loopt de teamleider uitdagend rond met het protestbord ‘baas in eigen team’.