Want het is weer zover:
- een nieuwe minister van onderwijs. Dat is op zich niet zo’n probleem, maar…
- … met (helaas) weer een nieuw MASTERplan! Jawel! Want lezen, rekenen en taal (lees ‘bijna alles’) moet veel beter. Quote: “Er komen speciale teams met onderwijsexperts, die scholen gaan helpen om basisvaardigheden als lezen en rekenen bij leerlingen te verbeteren. Dat is de kern van een grootschalig plan van minister Dennis Wiersma.” Je zou toch denken: dat kan niet waar zijn?! Leef ik in het sprookjesbos? Maar nee, het is echt weer zover…
- teams gaan tienduizenden kinderen helpen. Vele extra mensen worden… ehh…. waarvandaan gehaald ook alweer? Een basisschoolleerling kan uitrekenen dat dit, gezien de onderwijsarbeidsmarkt, geen structurele bijdrage aan goed onderwijs zal opleveren.
- bovendien is met de voorafgaand aan dit MASTERplan breed uitgemeten kritische noten uit ‘DE staat van HET onderwijs’ ons werk op onze scholen en de sector waar wij trots op willen zijn, weer over één kam geschoren.
Het is dus weer zover. In een eerdere CNVStandpunt heb ik al eens het rapport Dijsselbloem aangehaald. Dit rapport heeft pas de tienerleeftijd bereikt, maar de wijze lessen lijken helaas vergeten. Is het wéér zover dat men even vergeet dat de meeste onderwijsmensen zich met heel hun wezen inzetten voor het beste onderwijs? Het is toch overduidelijk dat het enorm helpt bij het voorkomen van dalende onderwijsopbrengsten, als er voldoende docenten zijn? Nog iets positiefs: gelukkig zijn de salarissen in het primair onderwijs voor bijna iedereen enorm vooruitgegaan.