Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een groot deel van de leerlingen en studenten ervaart prestatiedruk, oftewel door de hoeveelheid werk die door school of studie wordt gegeven (90 procent) of door de druk vanwege het streven naar hoge prestaties (91 procent). Deze cijfers bevestigen andere onderzoeken onder studenten en leerlingen over het ervaren van prestatiedruk.
Opvallend is dat de ondervraagde professionals (bestuurders, schoolleiders en leraren) deze druk lijken te onderschatten. Zij schatten het aantal leerlingen/studenten dat last heeft van prestatiedruk beduidend lager in. Hoe verder de professional afstaat van de leerling, hoe lager de inschatting over prestatiedruk. Ongeveer de helft van de onderwijsprofessionals merkt dat leerlingen/studenten last hebben van prestatiedruk, doordat de jongeren lichamelijke of mentale klachten ervaren. Zo geeft een kwart van de studenten aan de druk vervelend te vinden, er niet goed mee om te kunnen gaan en mentale/lichamelijke krachten van te krijgen. Ruim 40 procent heeft deze klachten vaak of altijd, ongeveer 40 procent heeft ze regelmatig. Een kleine 20 procent heeft heel soms klachten.
Om wat voor klachten gaat dit dan? Bij jongeren zelf ‘scoort’ stress verreweg het hoogst (89 procent). Verder worden slecht humeur (75 procent), slaapproblemen, hoofdpijn/buikpijn (allen 71 procent) het meest genoemd.
Oorzaak prestatiedruk
Waar komt de druk om hoge prestaties te leveren vandaan? Dat ouders en verzorgers de oorzaak zijn van de prestatiedruk op jongeren om hoge resultaten te behalen, denkt meer dan 80 procent van de ondervraagde bestuurders en schoolleiders. Een schoolleider geeft aan dat ouders willen dat hun kroost een zo hoog mogelijk diploma haalt, ook al past het niet bij hun mogelijkheden. Een andere schoolleider wijst erop dat het werken met doelen in het onderwijs er in het algemeen voor zorgt dat je steeds ziet dat deze doelen niet worden gehaald.
Opvallend genoeg zien de ondervraagde jongeren de druk van hun ouders niet zozeer als een oorzaak. Slechts een kwart geeft aan dat de druk om hoge prestaties te behalen door hun ouders en/of verzorgers komt. Leerlingen en studenten zelf wijzen voornamelijk de hoge eisen die zij aan zichzelf stellen als grootste oorzaak (72 procent). Een veel kleiner percentage van bestuurders (43 procent), schoolleiders en leraren (35 procent) denkt dat dit een reden is voor prestatiedruk. Als het gaat om kwalitatieve prestatiedruk, dus de druk om hoge prestaties te behalen, denkt een ruime helft van de schoolbestuurders en directeuren dat door de inrichting van ons onderwijssysteem komt. Het systeem waarin vooral hoge prestaties worden gewaardeerd. “Er ligt vooral druk van social media en de verwachtingen vanuit het onderwijssysteem en maatschappij. Met de huidige inspectienormen wordt vervolgens bevestigd dat hoge prestaties geëist worden.”