"Tijdens mijn masteropleiding leer ik veel over leiderschap”, vertelt Neppelenbroek. “Bijvoorbeeld: wat voor soort leiderschap is nodig in welke situatie? En welke keuzes heb je daarin? Ook kijk ik nu veel meer vanuit een breder perspectief naar onze school. De school bestaat zestig jaar en maakt deel uit van een gemeenschap, staat in het dorp Breukelen. Het is goed om je daarvan bewust te zijn. Om te kijken wat Broklede voor de omgeving betekent – en andersom – wat de meerwaarde van anderen is voor onze school.”
‘Haalt mij uit mijn kokervisie’
De studiegenoten van Neppelenbroek komen vaak ook uit het onderwijs. “In onze appgroep overleggen we veel met elkaar. We stellen elkaar vragen en checken of we op de goede weg zijn. Dat is waardevol. Daarnaast komen mijn studiegenoten uit het hele land. Zij hebben met andere zaken op hun school te maken, dan ik op mijn school in Breukelen. Ze lopen tegen andere dingen aan en lossen dat op een andere manier op. Dat verbreedt weer mijn perspectief en haalt mij uit mijn eigen kokervisie.”
De doorslag
Zonder Schoolleidersbeurs-VO had Neppelenbroek haar opleiding niet kunnen doen. “Dan was mijn studie voor mij en mijn school te duur geweest. Ik heb ook naar goedkopere opleidingen gekeken, maar die hadden mij niet zoveel gebracht als deze masteropleiding.”
Van theorie naar praktijk
Een onderdeel van de opleiding is het schrijven van papers. “Dat vind ik het leukste om te doen”, vertelt ze enthousiast. “Om de theorie te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Zo hebben we colleges over ecosystemen gehad. Dan kijk je welke plek je school in de omgeving inneemt. Dus hoe je bijvoorbeeld samenwerkt met de gemeente, bedrijven en de bewoners. En of die samenwerking anders, beter kan en of je als school geen kansen laat liggen.”