Eerder gepubliceerd in SchoolLeidend NL #1 2023
Op de foto: Gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels overhandigt aan Rob Aspers (r) het schoolbordje voor 400ste Verkeersactieve school in Limburg.
Hij is getrouwd en vader van vier kinderen, antwoordt Rob Aspers als hem gevraagd wordt naar zijn persoonlijke leven. “Verder misschien relevant om te vertellen, is dat ik vaak in mijn leven te horen heb gekregen dat dingen niet konden of niet voor mij waren weggelegd.” Neem de basisschool, legt hij uit. “Daar kreeg ik een mavo-advies, met hooguit havo. Meer zat er niet in, zeiden ze. Maar ik wilde naar het vwo en dat is ook gelukt. Net als de universiteit. Dat ik uiteindelijk ben overgestapt naar de pabo, was puur omdat ik leerkracht wilde worden.”
Hij deelt het, omdat het hem iets belangrijks en wezenlijks heeft geleerd, zegt Aspers. “Namelijk dat je altijd vertrouwen moet hebben in jezelf en je eigen kunnen. Je weet zelf het beste wat je in je mars hebt. Loop dat pad. Dat is mijn diepe overtuiging en het mensbeeld waar ik voor sta.”
Persoonlijke ontwikkeling
Aspers is ruim 25 jaar werkzaam in het onderwijs. In 1997 kreeg hij zijn eerste aanstelling op een basisschool als leerkracht. “Daar ben ik zo’n zes tot acht jaar gebleven. Daarna ben ik gewisseld van baan, zoals ik steeds heb gedaan na een bepaalde periode. Ik heb mijn persoonlijke ontwikkeling altijd heel belangrijk gevonden. Ik wil graag groeien en heb uitdaging nodig.”
Vroeg in zijn carrière solliciteerde hij al een keer naar de functie van schoolleider op een basisschool waar hij werkte. “Ik ben het toen niet geworden, en dat was prima. Mijn baan als leerkracht gaf me genoeg voldoening. Dat komt ook door de taken die ik ernaast deed. Ik heb altijd veel met onderwijsvernieuwing gehad: wat is goed onderwijs en wat is er allemaal mogelijk? Ik ben me daardoor steeds meer op ICT gaan richten en heb me uiteindelijk ontwikkeld tot intern begeleider. Althans de voorloper daarvan, want die functie bestond toen nog niet.”