Vorige maand was Matthijs Stemmer nog locatiedirecteur van een Daltonschool, nu werkt hij fulltime bij CNV Academie als trainer medezeggenschap in het onderwijs en volgt hij zijn ideaal om medezeggenschapsraden professioneler te maken. “Ik zie het echt als een missie om de medezeggenschap op scholen te verbeteren, want uiteindelijk krijg je daardoor ook beter onderwijs.”
Samen fietsen
Niet dat we het hier slecht doen in Nederland. “Er zijn weinig landen, waarin ouders zoveel kunnen meepraten over schoolbeleid en dat is een groot goed,” vertelt Stemmer. Toch valt er nog genoeg te verbeteren aan de MR. “En met goed functionerend bedoel ik dus meer dan dat je als MR op de hoogte bent van het adviesrecht en instemmingsrecht. De MR is in mijn ogen een instrument, waarmee we samen het onderwijs kunnen verbeteren.”
Cruciaal is volgens Stemmer dat de directeuren de MR beschouwen als een partner, waarmee ze samenwerken. Die samenwerking tussen directeur en MR vergelijkt hij met samen op een tandem fietsen. De directeur zit als wettelijk bevoegd gezag voorop en stuurt, de MR zit achterop en stelt vragen, wijst soms een bepaalde richting op en remt af. “Als schoolleider zou ik het liefst willen dat een MR zich zo gaat gedragen en niet passief afwacht tot de directeur met voorstellen komt.”