Schrijnende tekorten aan leerkrachten, extra zorgleerlingen, veeleisende ouders, bergen administratie en een toenemende afrekencultuur. Het is niet niks waarmee het personeel in het onderwijs vandaag de dag te maken heeft. “Ja, het onderwijs is in feite te druk. We hebben met zijn allen te veel bedacht”, zegt Annemieke Schoemaker, trainer bij CNV Academie en auteur van onder meer het boek met de veelzeggende titel Druk, druk, druk.“Ondertussen opereer je nu eenmaal binnen dit systeem en moet je daar je hoofd boven water zien te houden. Daarbij kunnen wij helpen.”
Timeboxen
In een korte training van een of twee dagdelen, waarvoor schoolleiders, docenten en leraren zich individueel kunnen inschrijven (online of op locatie in Utrecht) of bij een incompany training voor het hele team, leren Schoemaker en haar collega-trainers de deelnemers verschillende technieken om effectief en efficiënt alle verschillende taken het hoofd te bieden. Om te beginnen valt er vaak veel tijd te winnen met timemanagement. “Ga timeboxen, adviseer ik altijd. Zoek je bijvoorbeeld een filmpje voor je les, geef jezelf dan vijf minuten om zo’n filmpje te vinden. Als het dan nog niet gelukt is, doe je het zonder filmpje.”
Grote klussen kun je volgens Schoemaker het beste 'pomodoren'; in stukjes hakken met korte pauzes ertussen. “En om te voorkomen dat je telkens wordt afgeleid, zorg je voor afgeschermde blokken, waarin je geen telefoontjes opneemt of naar berichten kijkt.”
Essentiële vragen
Tot zover is dit misschien weinig nieuws onder de zon voor sommigen, maar Schoemaker helpt schoolleiders en leerkrachten ook hoe ze prioriteiten in hun stapel werk kunnen aanbrengen. Met de tijdmatrix van organisatiegoeroe Stephen Covey, een instrument, kun je bijvoorbeeld zien hoe de belangen van alle verschillende taken zich tot elkaar verhouden. Dit geeft houvast bij het plannen van het werk en als duidelijker is welke takenvprioriteit hebben, kun je als leerkracht gemakkelijker nee zeggen tegen de talloze verzoekjes om nog even dit of nog even dat te doen.
Schoemaker tipt ook een document van de Onderwijsraad met een lijstje van essentiële vragen die je kunt aflopen, voordat je besluit aan een nieuw lesproject te beginnen. Zo voorkom je dat dat leuke project achteraf veel meer tijd kostte dan je dacht, waardoor er nóg meer werkdruk ontstaat. “Waar het om gaat, is niet dat je niks leuks meer bedenkt naast het vaste programma, maar dat je vaker bewust nadenkt over alles wat op je afkomt. Is dit echt belangrijk? Draagt het bij tot wat wij hier op school aan het doen zijn?”