Ik vond het altijd wel een leuke rekensom. Zeker, omdat ik dan met 30 september rekening moest houden, de 365e dag van het jaar. Op welke dag valt die? Net als de schrikkeldag. Zeker toen ik nog geen vijfgelijkendagen rooster had, was dat van belang. En te veel marge wilde ik niet overhouden. Uiteindelijk ging het erom voldoende uren te maken voor onder- en bovenbouw, zodat ze in acht jaar de wettelijk verplichte 7.520 uur maken. Als inspecteur kwam ik enkele jaren geleden een directeur tegen die niet goed werd van het bijhouden van alle uren van alle leerlingen. Ze hield van al haar ruim tweehonderd leerlingen alles precies bij op een uitgebreide Excelsheet en vroeg mij waarom ze dat van de inspectie moest?
Wanneer wij naar de onderwijstijd kijken als inspectie, kijken we inderdaad naar het totale aantal uren, want die staan in de wet genoemd. Maar wij berekenen dat, net als ik dat vroeger als directeur deed, per schooljaar. En waar wij ook naar kijken, is of de verdeling goed is. Er mag verschil bestaan tussen de onder- en bovenbouw. En je mag zeven keer een onderbroken week inroosteren. Dat wordt een vierdaagse schoolweek genoemd, maar als je de dinsdag na Pinksteren vrij roostert, is die driedaagse schoolweek een van die zeven onderbroken weken.