De CCC sprak mij direct aan. Lang geleden leerde ik SMART-doelen te stellen. Ik vond het ‘slim’ gevonden; Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Tijdens mijn schoolleidersopleiding maakte ik er SMARTI van, omdat ik de I van inspiratie belangrijk vond. Toen ik er daadwerkelijk mee moest werken, merkte ik dat ik het toch lastig vond en kwam ik op CHI-doelen (Concreet, Haalbaar/Herkenbaar en Inspiratie, waardoor Iedereen eraan wil werken). De CHI-doelen heb ik als stokpaardje gedeeld op veel scholen waar ik als inspecteur kwam, wanneer ik merkte dat men het moeilijk vond om concrete doelen te formuleren. Maar onlangs kwam ik dus de CCC tegen: Concreet, Compact en Controleerbaar. Ik vind hem mooi en volgens mij helpt die ook.
DDDD is een letterrijtje dat ik inmiddels heel vaak tegenkom als het gaat om het analyseren van gegevens: Data, Duiden, Doelen & Doen. Wat heb je voor gegevens, welke betekenis geef je eraan en wat wil en kun je vervolgens daarmee doen? De HHH en RRR kende ik van vroeger. Hart, Hoofd en Handen en Rust, Reinheid en Regelmaat. Later bij mijn werk in de expertgroep innovatief onderwijs kwam ik RRR tegen als Richting, Ruimte en Regie. Toen voegde ik daaraan toe de belangrijke R van Reflectie. Waar wil je naar toe, Welke ruimte biedt dat en Wie doet wat? Eigenlijk is RRR dus ook WWW. Maar daarbij komt de vierde W=R: Wat leer ik hiervan, de Reflectie. Onlangs kwam ik de R’en met de vierde R erbij tegen op een innovatieve school.