“Het is elk jaar weer mooi om te zien hoe eerstejaars studenten binnen komen op de pabo”, zegt Bram Kasse, docent pedagogiek en mede-ontwikkelaar flexibilisering op CHE in Ede. “De verwachtingen die ze hebben, de ideeën over het vak, maar ook de twijfels van kan ik het wel en is het wel echt iets voor mij? Prachtig om met zo’n nieuwe lichting leraren in de dop aan de slag te gaan.” Hij heeft het in dit geval over de studenten die de dagopleiding volgen en vaak net van de havo of het vwo afkomen. “Jonge mensen die niet alleen het vak nog helemaal moeten leren, maar ook nog moeten ontdekken wie ze zijn.”
Kasse herinnert zich nog zijn eigen start als docent op de pabo, zo’n 23 jaar geleden. Dat was in de deeltijdopleiding. “De ene week zat ik in de les bij een collega om te observeren, de andere week gaf ik zelf college. Het was een totaal andere tijd”, blikt hij terug. “Alles was toen nog strak gestructureerd en verliep in een heel rustig tempo. Er was volop ruimte om te oefenen en langzaam op te bouwen. Tegenwoordig is dat heel anders. Door de tekorten merken studenten tijdens hun stages al dat er hard aan ze getrokken wordt. Om in te vallen of om klassen te draaien.”
‘Stevige’ mensen
Dat legt druk op de opleidingen. Het is niet voldoende om studenten alleen de methodieken en vaardigheden bij te brengen, realiseren ze zich op CHE. Kasse: “Het is ook belangrijk dat studenten opgeleid worden tot stevige mensen die kunnen omgaan met de waan van alledag en tegelijkertijd ook hun grenzen leren kennen. Je komt als leerkracht heel heftige situaties tegen, zoals kinderen die in armoede leven en ’s ochtends met een lege maag in de klas komen. Hoe ga je daarmee als leraar om, in de wetenschap dat je niet alle problemen kunt oplossen?” Daarom wordt op CHE ook veel tijd besteed aan persoonlijke ontwikkelingen en zelfreflectie, legt hij uit. “Wij noemen dat de professionele identiteit. Wie ben je? Wat zijn je talenten en kwaliteiten? Wat voor leraar wil je zijn? We helpen studenten in deze zoektocht.”
Burgerschap
Kasse vervolgt: “We zeggen altijd tegen hen: je eigen opvoeding, je patronen en je overtuigingen, alles wat jou gevormd heeft, ga je tegenkomen tijdens de opleiding. Je zult jezelf op een positieve manier leren ontdekken.” Soms worstelen studenten nog met dingen uit hun verleden. “We zijn er alert op om hen zo nodig door te verwijzen naar studentenpsychologen of pastors op school. Het welzijn van studenten staat voorop. Dat is het startpunt om een goede leraar te worden.”
“We willen studenten ook bewust maken van hun omgeving”, vult Gert-Jan Veerman aan, lector en docent onderwijskunde. Neem een onderwerp als burgerschap, zegt hij. Inmiddels een verplicht onderdeel op scholen. “Samen met onze partnerscholen, denken wij na over de invulling daarvan. Een van de scholen heeft bijvoorbeeld een project opgezet waarbij onze studenten activiteiten ontwikkelen met mensen, waarmee ze in hun eigen leven vaak niet te maken hebben. Ze gaan met hun stageklas naar een tweedehands winkel, die zich inzet voor kwetsbaren in nood en ze bezoeken eenzame ouderen om een spelletje met hen te spelen.”