Pauzetijd

Ons schoolsysteem piept en kraakt. Is het niet vanwege een leraren- en personeelstekort, dan wel vanwege taken en opdrachten waarvan we allemaal vinden dat die kinderen moeten worden bijgebracht en het onderwijs die dus moet uitvoeren. Of juist niet, omdat mensen bang zijn dat we transseksualiteit of queerness aanleren. En ondertussen bieden we ontbijt aan, is het gesprek over schoolzwemmen heropend en moeten we op school de strijd aan over smartphones en beeldschermen. Een recept voor ongenoegen: meer taken, minder personeel.

Ik vind dat we in het geheel opnieuw moeten kijken naar wat we aan het doen zijn in onze scholen en met wie. Zou het niet mooi zijn als we initiatieven, zoals de rijke schooldag, gezond lunchen, de roep om zwemles en de toenemende vraag naar buitenschoolse opvang samen met alle betrokkenen en het onderwijs zouden aanpakken?

Met inachtneming van de personeelstekorten, het toenemende overgewicht van de Nederlandse bevolking en de aanstaande veranderingen in de kinderopvang zou het volgens mij moeten kunnen dat we een uitgebalanceerde dag aan leerlingen aanbieden. Met tussen de middag een gezonde lunch tijdens een rustige pauze in de kantine. Ik focus nu even niet op het uitgebreide aanbod, zoals dat kan tijdens een rijke schooldag. Ik wil het hebben over de lunch. Recente adviezen van de SER noemen die ook, dat gaat dan ook over de ruimte daarvoor, de kantines.

Wat geven we onze leerlingen eigenlijk mee?

Roelie Renzema, bestuurslid CNV Schoolleiders & schoolleider

Het is beter om, net als de meeste landen om ons heen, ervoor te zorgen dat zowel de leerlingen als het personeel kan genieten van een pauze gedurende de dag. Het continurooster heeft snel aan terrein gewonnen. Voor welk probleem was dat eigenlijk een oplossing?

Wat we nu zien, is dat noch het personeel noch de leerlingen pauzetijd hebben. Er is onderzoek gedaan naar de tijd die leerlingen krijgen om hun meegebrachte lunch – in het lokaal meestal aan hun werktafel – te nuttigen. Acht minuten. Je leest het goed. En dat is dus gemiddeld. Wel eens geprobeerd om een kind van zes twee boterhammen naar binnen te laten werken in acht minuten? Als gevolg van de niet leeggegeten lunchtrommels worden de boterhammen en worteltjes vervangen door waren die wel in die korte tijd naar binnen gaan. Dat zijn dan dus vaak zachte, zoete, verpakte dingen. Gezond? Meestal niet. Wat geven we onze leerlingen eigenlijk mee als we snel, snel moeten eten en dan ook nog vaak voorverpakte waar?

Dit moeten we toch anders kunnen doen. In samenwerking met andere partijen moeten we zorgen voor een goede pauze en een gezonde maaltijd voor onze leerlingen én ons personeel. Dat kan gewoon, dat kunnen ze in alle landen om ons heen immers ook. En op de kinderopvang. Lekker samen gezond lunchen gedurende een rijke schooldag.