Een sympathieke, rustige en relaxte man. Dat is wat het eerste opvalt in de ontmoeting met Arnoud Messelink. Hij schiet in de lach als die indruk met hem wordt gedeeld. “Ik zit nu goed in m’n vel, maar als je me een paar maanden geleden had gezien, was dat wel anders”, klinkt het. Als nieuwe rector van het Corderius College, waar Messelink in 2021 startte, bevindt hij zich middenin een groot verandertraject met de organisatie, legt hij uit. “Dat zijn soms heftige periodes die me niet in de koude kleren gaan zitten.”
Inclusief onderwijs
De wereld van het voortgezet onderwijs is betrekkelijk nieuw voor de rector, wiens roots in het primair onderwijs liggen. Daar maakte Messelink een bliksemcarrière. Begonnen als leerkracht, kreeg hij al snel leidinggevende posities, klom vervolgens op naar schoolleider, meerschoolse directeur en uiteindelijk naar bestuurder van achttien scholen bij CorDeo. Hij was pas 36 jaar toen hij in 2014 bestuurder werd. “Dat was inderdaad vrij jong, maar ik voelde destijds dat ik klaar was voor die functie”, aldus Messelink, die zich in diverse rollen ook lange tijd heeft ingezet voor passend onderwijs.
Dat dit laatste onderwerp hem nauw aan het hart ligt, stak hij ook als bestuurder niet onder stoelen of banken. Sterker nog, zijn grootste verdienste in de tijd bij CorDeo is wellicht dat hij inclusiever onderwijs bij scholen prominent op de kaart wist te zetten. Zo voerde hij tal van gesprekken met schoolleiders, omdat die er niet allemaal in leken te geloven. En zich er onvoldoende hard voor maakten in zijn ogen. “We zijn er voor de kinderen, heb ik hen steeds voorgehouden. Zij staan centraal, niet het systeem.”
Het is mooi als je een schoolleider “dan toch de draai ziet maken”, meent Messelink, die bekend staat als een onderwijsman in hart en nieren, daarbij varend op een sterk moreel kompas. “Een schoolleider kan al snel opgeslokt worden door de waan van de dag, terwijl het ook essentieel is de helikopterview te behouden. Ik vond het in mijn rol als bestuurder belangrijk met hen te reflecteren en naar creatieve oplossingen te zoeken. Altijd in het belang van goed onderwijs voor alle kinderen.”
Zoektocht
Het contact met zijn oud-vakgenoten was een van de mooie kanten aan het werk als bestuurder, maar de laatste jaren merkte Messelink dat die “bureaubaan” begon te wringen, vertelt hij. “Als schoolleider was ik drukte en hectiek gewend. De intensiteit die dat met zich meebrengt, begon ik te missen. Net als de uitdaging en complexe situaties waar ik nu eenmaal goed bij gedij. Op een gegeven moment realiseerde ik me dan ook dat het tijd was om verder te kijken.” Een moedige stap, vooral ook omdat het betekende dat hij daarvoor zijn comfortzone moest verlaten. “Na twintig jaar in het basisonderwijs wist ik dat het daar klaar was voor mij.” Maar wat voor managementfunctie dan? Dat was een zoektocht, zegt hij. “Ik heb bijvoorbeeld meegedraaid in de zorg om te kijken of dat wat voor me was en ik ben op mbo-scholen gaan kijken.” Even later kwam de vacature van rector op het Corderius voorbij. Een school voor mavo, havo, vwo met 1.800 leerlingen en 220 medewerkers. Met een glimlach: “Toen wist ik dat ik mijn uitdaging te pakken had.” Messelink is getrouwd en heeft drie kinderen. “Pubers inmiddels, net als de kinderen hier op school.”