Mathijssen vult aan: “Onze studenten hebben daarvoor samengewerkt met het hbo. Daar is het stappenplan van de video bedacht en onze studenten hebben het uitgevoerd.” De video wordt in de lessen gebruikt. Denk aan het oefenen van een boze klant aan de balie. “Het gaat om een gepersonaliseerd programma, waarmee alle facetten van een gesprek geoefend kunnen worden, zoals het her- en erkennen van emoties en het laten uitpraten. We kunnen ook een trainingsacteur voor dat soort lessen inhuren, maar de tijd om te oefenen is dan veel beperkter. Met een gepersonaliseerde interactieve tool kan een student in alle veiligheid net zo lang nemen als nodig is, in eigen tempo.”
Procestechniek
Of neem de procestechniek waarbij studenten leren omgaan met complexe installaties. Van Ouwendorp: “Daarvoor hebben we 360°-simulatievideo’s ontwikkeld. Je kunt ook op een fysieke werkplaats met studenten oefenen, maar het nadeel daarvan is dat slechts een enkeling dan aan de beurt komt. De rest kijkt toe. De oefentijd is heel beperkt. Door virtueel te oefenen in de simulaties, kunnen studenten veel meer ‘vlieguren’ maken. Het voordeel is ook dat ze dit soort programma’s zelfstandig kunnen doorlopen en dat er daardoor tijd overblijft voor de docent om hen op een hoger niveau te begeleiden.”
Bedrijfsleven
Ook het bedrijfsleven is aangesloten bij de projecten, legt Wim van der Maas uit, mbo-programmamanager bij MindLabs. “De toepassingen die we maken, zijn vaak ook handig voor het werkveld zelf.” Een project dat net is afgerond, betreft het gebruik van sensoring in de zorg, vertelt hij. “Dat was op verzoek van een thuiszorginstelling. De zorg kent grote personeelstekorten, terwijl de zorgvraag toeneemt als gevolg van de vergrijzing. Mensen zullen steeds langer thuis blijven wonen. In een onderwijsprogramma van tien weken hebben onze studenten onderzocht hoe de inzet van technologie de thuiszorg kan ondersteunen. Dat programma is begeleid door studenten van de TU, die hebben geholpen met de opzet van het project en de onderzoeksvragen. Heel leerzaam voor onze studenten, omdat zij zo het werkveld leren kennen, waarin ze straks terechtkomen.”
ChatGPT
Bij de integratie van nieuwe technologie is het belangrijk dat de collega’s op de werkvloer erin meegenomen worden, zegt Mathijssen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het gebruik van ChatGPT. “Ik vind het een leuke uitdaging om collega’s ermee te inspireren en hen de drempel over te helpen.” Vaak krijgt hij over de AI-bot te horen: het is zo ingewikkeld. “Maar het is juist een heel makkelijke en toegankelijke tool.” Collega’s zijn soms ook angstig voor baanverlies door de AI-bot, merkt hij. “Maar ik zeg altijd: je hoeft niet bang te zijn dat je je baan kwijtraakt door AI, het gevaar zit ‘m eerder in dat je je baan kwijtraakt aan iemand die het wel gebruikt.”
Ontlasten
Ook De Jong motiveert zijn team om de AI-bot in te zetten voor de eigen taken. “Je kunt jezelf ermee ontlasten, probeer ik voor te houden.” Zelf werkt hij er ook steeds meer mee, zegt hij. “Het is gewoon verrekte handig, bijvoorbeeld om beleidsdocumenten mee op te stellen. Maar ook bij het maken van een nieuwsbrief gebruik ik het, in de voorbereiding op een moeilijk gesprek, het opstellen van een e-mail, of om een vraag te stellen. De mogelijkheden zijn heel divers.”
Zo zet Mathijssen de ChatGPT tegenwoordig ook in bij oudergesprekken. “Ik gebruik het als tolk. Dat is heel handig wanneer de ouders de taal niet spreken. Voorheen liet ik de student het gesprek met hen vertalen.” Lachend: “Maar je weet nooit zeker of hij ook echt overbrengt wat je wil, zeker als het om een minder leuke boodschap gaat.”
Lesideeën
Steeds meer collega’s staan inmiddels open voor het gebruik van ChatGPT, constateert hij. “Ik krijg eindeloos veel vragen over de mogelijkheden en is er veel interesse voor de workshops die ik geef over ChatGPT. De ethische aspecten schrikken sommigen nog af. Maar daarover moeten we het gesprek met elkaar voeren.” Docenten die het eenmaal gebruiken, willen niet anders meer, weet Mathijssen. “Denk aan lesvoorbereidingen, lesideeën en de toetsing. Ze zien dat het hen veel tijd scheelt, dat het goed werkt en creatieve oplossingen biedt. Laatst was er een collega die al veertig jaar in het vak zit en er heel kritisch in stond. Die is nu helemaal om en heeft het omarmd. Prachtig als zo’n docent kantelt en een enthousiast gebruiker wordt.”
Gepersonaliseerd
Ook voor studenten ziet Mathijssen toegevoegde waarde in het gebruik. “De antwoorden van ChatGPT leiden vaak tot verdieping en nieuwe inzichten.” Daarnaast biedt het veel kansen voor gepersonaliseerd leren. Dat vindt ook De Jong. “Het vergroot de mogelijkheden voor het kunnen ontwikkelen op eigen niveau, in eigen tempo. Ook wat betreft de toetsing. Daarnaast kan het helpen bij het bepalen van de leeruitkomsten, het maken van analyses over de leervragen en het gericht aanbieden van oplossingen.” Voor mbo’ers, die erom bekend staan vooral doeners te zijn, kan de AI-bot bovendien de kansengelijkheid vergroten, verwacht Van Ouwendorp. “Stel je bent niet goed in schrijven, dat kun je dan mooi uitbesteden aan ChatGPT.”
Keerzijde
De online tool heeft ook een keerzijde. “Natuurlijk is het belangrijk daarvoor de ogen niet te sluiten”, zegt De Jong. Hoe ga je als school bijvoorbeeld om met het oneigenlijk gebruik van de tool? Zo bestaan er al apps, waarmee je een foto van een tentamen kan maken, waarna alle antwoorden er binnen paar seconden uitrollen. Van Ouwendorp: “Sommige collega’s zeggen: we moeten geheimhouden wat je er allemaal meekan.” Maar dat is niet de goede houding, vindt hij. “We moeten er juist open over zijn en studenten leren hoe ze er bewust mee kunnen omgaan.” Dat is ook de mening van Mathijssen. “Als ik merk dat studenten het hebben gebruikt voor een opdracht, ga ik altijd met ze in gesprek en laat ik hen de werkwijze onderbouwen. Welke vragen hebben ze gesteld? En waarom? Wat hebben ze ervan geleerd? Ook geef ik tips over hoe ze het constructiever en effectiever kunnen inzetten. Het is belangrijk dat we hen leren op een goede, verantwoorde manier ermee om te gaan.”