Waarom hebben jullie voor dit vak gekozen?
Annemieke en Bianca zijn nu bijna twee jaar schoolleider. Voor Bianca kwam het op haar pad. “Ik was locatieleider in Zeewolde en intern begeleider, maar juist schoolontwikkeling leek me een leuke uitdaging.” Annemieke en Bianca kenden elkaar al als collega’s. Toen de vorige directeur met pensioen ging, werden zij beiden gepolst. Fulltime directeur hoefde niet voor Bianca en Annemieke, maar samen zagen ze het als een mooie uitdaging. Ondanks dat ze dachten dat ze veel hetzelfde zouden zijn, bleek dat ze elkaar juist aanvulden. Hun eerste reactie is vaak wel hetzelfde, dat is handig voor het team. Collega’s geven terug dat ze merkbaar op één lijn zitten, het duo wordt niet tegen elkaar uitgespeeld. Ze werken met OneNote en overleggen veel; zodat ze van elkaar weten wat er is gebeurd en gedaan. Dinsdag werken Annemieke en Bianca samen, onder andere aan schoolontwikkeling. Annemieke: “Samen voelen we ons sterker, dat geeft meer lef. We trekken de stoute schoenen aan en gaan het gewoon doen.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie elk jaar beter worden in jullie werk?
Allereerst gewoon in de reflectie op hun werk, soms ook externe begeleiding en vooral ook samenwerken. “Door op de dinsdagen samen te werken, te kijken en kritisch te praten komen we verder. Door nieuwe ideeën samen goed door te spitten en te toetsen wat het zou kunnen opleveren, komen we tot een betere werkwijze. In de overweging om ontwikkelgesprekken te gaan voeren, hebben we uiteindelijk gekozen de term beoordelingsgesprekken te laten staan en met de collega’s hun ontwikkelingsmogelijkheden te bespreken.”
Ook in het directieberaad wordt samen geleerd. Op dit moment lezen ze het boek Onderwijs vraagt leiderschap van Alex de Bruijn en Dick Both e.a. Iedere directeur of directeursduo bereidt een hoofdstuk voor met gespreksvragen. Dat draagt bij aan de professionele cultuur in het directieberaad. Soms wordt een externe ingevlogen over specifieke onderwerpen.
Waar werken jullie met het team naartoe en hoe doen jullie dat?
“We zijn bezig met opbrengstgericht werken. Daar kunnen we denk ik altijd meer winst behalen”, vertelt Bianca. Daarbij hoort van alles: data analyseren, doelgericht werken, het doelgroepenmodel, de professionele cultuur. De duo-directie heeft met het team tien gouden regels opgesteld, waaronder het stellen van de juiste vragen aan elkaar. Je kunt op de Springplank opbrengstgericht werken nooit los zien van de sociaal-emotionele ontwikkeling, dus wordt ook ingestoken op traumasensitief lesgeven.
“Voorheen was het jaarplan iets wat niet erg leefde binnen het team. Wij proberen de samenhang te laten zien: waar komen dingen vandaan en wat willen wij als team met elkaar oppakken? We vinden het belangrijk dat we het samen doen. Werkgroepen hebben bijvoorbeeld een kort filmpje gemaakt van waar we staan. Collega’s vonden dat een leuke manier om geïnformeerd worden”, vertellen Annemieke en Bianca. Beide dames merkten wel dat ze wat ambitieus waren in het aantal doelen. Onder begeleiding van de ‘Lerende Schoolleider’ brengen ze meer focus door hun visie en missie te herijken.