Tussen het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs bestaan veel overeenkomsten in wat onder een goede schoolleider wordt verstaan: de competentieprofielen verschillen nauwelijks. Gezamenlijkheid draagt bij aan erkenning van de beroepsgroep en een stevigere positionering. Ook kunnen schoolleiders daardoor beter de regie nemen over de eigen ontwikkeling en beroepspraktijk.
In de toekomst zal de rol van de schoolleider steeds complexer worden, met nieuwe uitdagingen op gebieden zoals technologie, diversiteit en inclusie. Het is belangrijk voor schoolleiders om flexibel te zijn en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Door de juiste vaardigheden te ontwikkelen en te blijven groeien kunnen schoolleiders een belangrijke bijdrage leveren aan de toekomst van het onderwijs.
Naast dit alles is goed personeelsbeleid cruciaal voor een school. Het is van groot belang dat schoolleiders in staat zijn om een team van gekwalificeerde en gemotiveerde docenten samen te stellen, die samenwerken om het best mogelijke onderwijs aan de leerlingen te bieden. Dit betekent dat zij zich zullen moeten richten op het aantrekken van de beste kandidaten, maar ook op het ontwikkelen en ondersteunen van hun huidige medewerkers. Ook zullen schoolleiders in de toekomst steeds meer aandacht moeten besteden aan het behouden van personeel. Door het bieden van goede arbeidsvoorwaarden, maar ook door het creëren van een positieve werkomgeving, waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen.