Schoolleiders zijn zich steeds meer ervan bewust dat het schoolleiderschap een vak is dat specifieke competenties vergt en de belangstelling voor professionele ontwikkeling groeit. Er is gelukkig dan ook steeds meer aandacht voor de kwaliteit en de voortdurende professionele ontwikkeling van schoolleiders, getuige onder meer de ontwikkeling van de beroepstandaarden voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs en het competentieprofiel in het middelbaar beroepsonderwijs.
In de praktijk is er wel nog winst te behalen als het gaat om de begeleiding van startende en zittende schoolleiders. Een groot deel van de schoolleiders krijgt (nog) geen gerichte begeleiding. Zeker in het licht van het steeds grote wordende schoolleiderstekort is het behoud van (startende) schoolleiders extra belangrijk. Deze begeleiding is cruciaal, omdat schoolleiders binnen het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs dagelijks te maken hebben met de effecten van een complexe, snel veranderende wereld, die ze voortdurend met nieuwe uitdagingen confronteert. Dit doet een groot beroep op de flexibiliteit en adaptiviteit. Als integraal schoolleider moeten ze dagelijks, vaak alleen, op zoek naar passende oplossingen.