Al enige tijd hoor ik dat er evidence based gewerkt moet worden in het onderwijs. Want als wetenschap bewezen heeft wat werkt, dan zou het bij iedereen moeten werken. Maar als inspecteur zie ik dat de wetenschappelijk bewezen ‘EDI-les’ bij de ene leraar beter werkt dan bij de ander. Inmiddels is evidence informed meer het modewoord; niet alleen de wetenschappelijke kennis, maar ook de ervaringskennis: de praktische wijsheid vult de theoretische wijsheid aan. Hier word ik blijer van, maar wat is nu die praktische kennis?
Het zet me aan het denken. Kennen is niet per definitie kunnen. Ik denk dat dit het vakmanschap is van de leraar. Een vakkundig leraar heeft naast vakkennis ook de ‘i-factor’. De i van de i-factor heeft mijns inziens twee betekenissen. Ten eerste staat die voor ‘ik zie je’, of zoals een basisschool hier in de buurt zich noemt, ixieje. Wanneer je door je leraar gezien wordt, voel je je prettiger en functioneer en leer je beter. Het is niet nieuw, want ver voor ik bij de inspectie ging werken, hadden we het in het onderwijs al over ‘relatie, autonomie en competentie’. Ik ben ervan overtuigd dat die ‘relatie’, oftewel ‘ik zie je’, enorm belangrijk is, zowel voor leraar<->leerling als voor inspecteur<->school. Ik weet nog dat ik ooit bijna Frans in mijn vakkenpakket wilde behouden in plaats van Wiskunde, terwijl mijn competentie niet bij talen lag, maar bij de bètavakken. Alles had toen te maken met de leraren die ik voor beide vakken had. Gelukkig had ik een mentor die mij zag en mij de juiste keuze liet maken.