Vergroenen woon-werkverkeer, een dagdeel niet inroosteren, verhogen opslagfactor grote klassen en het recht op onbereikbaarheid. Dat zijn een aantal van de onderwerpen die op de rol staan voor de nieuwe cao OMO. De eerste gespreksronde is achter de rug, de volgende staat voor 19 december gepland.
Start onderhandelingen cao OMO
Met de andere onderwijsbonden, de GMR en vertegenwoordigers van OMO wordt door CNV-onderhandelaar Arnout Goeree volgende maand gesproken over:
- Het vergroenen van woon-werkverkeer. OMO wil daar veel geld uitgeven en daar nader onderzoek naar doen. Bonden vinden het een mooi plan maar willen ook de reiskostenvergoeding verhogen van 17 naar 18 cent.
- De reiskosten die je bij OMO ontvangt voor woon-werkverkeer tot 25 km. De bonden hebben aangegeven dat dit voor werknemers die wonen een groot nadeel is.
- De regeling voor werknemers die 0,9 fte of meer werken. Zij zijn een dagdeel niet ingeroosterd. De discussie gaat over de formulering hiervan en of team/sectievergaderingen wel op dat moment mogen plaatsvinden en hoe dit dagdeel het beste ingevuld kan worden.
- Ouderavonden, die bij OMO onderdeel van voor- en nazorg zijn. De bonden willen kijken of hier aanpassingen mogelijk zijn.
- De wens van de bonden om de opslagfactor bij grotere klassen dan de norm te verhogen. OMO geeft aan te willen afwachten wat hierover aan de landelijke cao-tafel wordt besproken. De bonden geven de mogelijkheid aan om hierover in de cao OMO een clausule op te nemen.
- Het recht op onbereikbaarheid. OMO lijkt akkoord met het opstellen daarvan. De exacte invulling hiervan zal worden besproken.
- Invulling van het cafetariamodel. Dit is een arbeidsvoorwaardekeuzesysteem waarbij de werknemer een deel van zijn brutoloon ruilt voor bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden.
- Het Professionaliseringsplan. Dat zal gezamenlijk nader ingevuld worden.
De huidige cao liep op 1 oktober af, maar blijft van kracht tot een nieuwe cao is vastgesteld.