Schone lucht in de klas

Een gezonde werkplek is geen overbodige luxe gebleken tijdens de huidige griepgolf. Een enquête in december naar schone lucht in het voortgezet onderwijs laat zien dat daar nog maar weinig sprake van is en dat we niet veel geleerd hebben van de coronapandemie.

Nu het griepvirus om zich heen grijpt, bereiken ons berichten over scholen waar een op de drie leerlingen en leraren ziek thuis zijn. CNV heeft onderzocht hoe de huidige maatregelen werken als het gaat om de CO2-meter in de klas, eventueel aanwezig luchtbehandelingssysteem en de aanwezige kennis van “mobiele luchtreiniging”. Hoe kijkt de leraar/docent naar de toekomst, met de ervaring van de coronapandemie achter de rug?

Rood uitslaat

CNV ziet in de praktijk een CO2-meter in de klas, die rood uitslaat, waarna ramen en deuren in de klas worden opengezet. Kinderen die met truien en jassen aan in de klas zitten. De CO2-meter registreert slechts een situatie en lost deze niet op. In onze enquête, uitgezet bij CNV-leden in het voortgezet onderwijs, blijkt dit in de winter de dagelijkse praktijk. Natuurlijke ventilatie is voor onze leden in 88% van de gevallen de enige oplossing voor het probleem. Er bestaat in het gebouw mechanische ventilatie, maar deze kan men vaak niet zelf bedienen. Dit zorgt voor een oncomfortabel binnenmilieu, met in de winter slechte luchtkwaliteit, last van geur, te lage temperatuur en temperatuurschommelingen.

Nu met deze griepgolf vallen we terug in het oude patroon van ventileren door de ramen open te zetten, hygiënemaatregelen als handen wassen en trachten afstand te houden. Dit laatste is erg lastig in het onderwijs gebleken. Een groot aantal van de respondenten (80,49%) geeft aan COVID-19 te hebben gehad. De huidige situatie heeft invloed op de werkprestatie van de leraren, hun concentratievermogen en werkcomfort. Dat ramen openen een oplossing biedt, is wishfull thinking. Met de huidige tekorten is preventief beleid een noodzaak en mobiele luchtreiniging zeker een mogelijke optie.

Omringende landen

De ons omringende landen richten zich al wel op preventie en laten hun leraren niet in de kou staan. Een epidemie (zoals gewone griep) ligt in deze periode van het jaar altijd op de loer. En dat kunnen wij ons in het onderwijs, waar al grote tekorten zijn, niet permitteren. De universiteit van Leiden voert vergelijkbaar onderzoek uit binnen het primair onderwijs onder de noemer Frisse lucht. We wachten de aanbevelingen van dit onderzoek af.