De samenwerking tussen bestuurder en ambtenaar wordt weleens vergeleken met het dansen van een tango. Soms dansen ze perfect op de maat, soms botsen ze tegen elkaar. Iets goeds, als je het deze twee gesprekspartners vraagt: ‘Je moet elkaar af en toe op de tenen trappen. We zijn allemaal professionals, aan een jaknikker heeft niemand iets.’
Wat doen jullie precies?
Van de Ven: ‘Ik geef leiding aan het team Communicatie van gemeente Vlaardingen en werk daarnaast voor de portefeuille van de burgemeester. In Vlaardingen is dat Bert Wijbenga-van Nieuwenhuizen. Ik adviseer hem over zijn rol en hoe hij zich kan profileren. Mijn werk is divers. Het varieert van persberichten en speeches schrijven, tot aan advies op strategisch niveau.’
Den Haak: ‘Ik ben hoofd Stedelijk Beheer bij de gemeente Rotterdam. Wij zijn verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en vervanging van publieke buitenruimtes. Het is onze taak om te zorgen dat mensen er veilig gebruik van kunnen maken. Ik adviseer de wethouder die de buitenruimte in zijn portefeuille heeft. Dat is Vincent Karremans.’
Hebben jullie eigen beslisruimte of gaat alles in overleg met een bestuurder?
Van de Ven: ‘Vanuit de Rijksoverheid heeft een gemeente wettelijke verplichtingen. Die liggen vast. De budgetten en taken waar onze gemeenteraad over beslist zijn maar een klein deel van wat hier allemaal gebeurt. Als ambtenaar hebben we daarbuiten veel beslisruimte.’
Den Haak: ‘Ja, eens. Om een beeld te schetsen: de begroting van gemeente Rotterdam is €3,7 miljard. Tijdens de onderhandelingen zie je dat ongeveer tussen €50 en €100 miljoen daarvan anders wordt ingezet ten opzichte van die begroting. De politiek bepaalt wat er moet gebeuren en welke ambities we moeten realiseren. Hoe we dit doen, is aan de ambtelijke organisatie. Daarbinnen is er best veel ambtelijke vrijheid. Bij gevoelige dossiers zorgen we echter wel dat we onze bestuurders goed informeren en meenemen.’
Van de Ven: ‘Maar als je het heel plastisch bekijkt, is uiteindelijk de gemeenteraad ‘de baas’. Er zijn een aantal zaken waar politiek echt een stem heeft en knopen doorhakt. Wij zijn de adviseurs, zij de uiteindelijke beslissers.’
Hoe gaat dat als er een nieuwe bestuurder komt? Conformeert diegene zich aan jullie werkwijze of is het andersom?
Den Haak: ‘In mijn ogen moet een bestuurder de werkwijze zo voor zichzelf organiseren dat hij zijn functie het beste kan uitoefenen. ‘Mijn’ wethouder wil graag elke twee weken overleg. Een ander wil dat misschien vaker of juist minder vaak. Ik pas me daarop aan.’
Van de Ven: ‘Het is echt een samenwerking en dat is in het begin even zoeken. Dat doe je al bij de eerste kennismaking: “Op welke manier wil jij het doen? En mag ik dan een suggestie geven om het zus of zo te doen?” Ook hebben we een introductieperiode waarin we de burgemeester wegwijs maken in onze stad. Ik heb zijn agenda geblokt en we zijn letterlijk de straat op gegaan. De eerste honderd dagen stonden in het teken van de gemeente, de mensen en de bedrijven leren kennen.’
Den Haak: ‘Wij organiseren inderdaad ook werkbezoeken. Zo kreeg Karremans onder andere een kijkje in de kelder van de Erasmusbrug. Hier zag hij welke techniek en mensen er nodig zijn om de brug draaiende te houden. Door werkbezoeken zorg je dat een bestuurder gevoel krijgt bij de portefeuille. Het is niet mogelijk om alles te laten zien, daarom maken wij een selectie van wat interessant is om te bezoeken. En soms heeft een wethouder een duidelijk verzoek.’