PasNL en Stocard, twee van de vele klantenkaartapplicaties die ons de mogelijkheid bieden om onze lidmaatschapspasjes overal gemakkelijk bij de hand te hebben. En dat zijn er nogal wat. Voor millennials, waaronder ik, ideaal. Wij staan namelijk open voor het afsluiten van lidmaatschappen en aansluiten bij netwerken. Abonnementen op de sportschool, bioscoop, telefonie of streamingsdienst, bladenapps of een klantenprogramma van een supermarkt. We hebben ze (bijna) allemaal en meer. Bedrijven en organisaties met groeiende lidmaatschappen weten hoe ze ons binden. Ze vervullen behoeften waarvan we niet wisten dat we die hadden én spelen in op onze unieke klantervaring die we daarna kunnen en willen delen met anderen. Bovendien verbeteren en innoveren ze de klantervaring continu. Voor de vakbond is precies dit de uitdaging.
Kan de vakbond deze uitdaging aan én zouden ze dit überhaupt moeten willen? Ja en ja zou mijn antwoord zijn. Als millennials hebben we weliswaar de neiging een probleem zelf op te lossen en zien wij graag direct resultaat. Dat motiveert. Zo ontvangen we bij een sportschool- of streamingsabonnement in tegenstelling tot bij een vakbond direct een tastbaar product of concrete dienst.