Uit een enquête die CNV Overheid eerder hield blijkt dat veel ambtenaren bij instanties als Belastingdienst, UWV, CBR, CAK, SVB en DUO kennis hebben die niet wordt gebruikt bij beleid, wet- of regelgeving. Een flink deel van de schade die is veroorzaakt bij schandalen zoals de Toeslagaffaire, de Bulgarenfraude en misbruik van uitkeringen, had zo eenvoudig voorkomen kunnen worden.
Demotiverend
CNV-projectleider Loek Schueler verwoordt in de hoorzitting het gevoel van miskenning van de ambtenaren bij uitvoeringsinstanties: ‘De toeslagenaffaire veroorzaakt niet alleen veel persoonlijk leed bij burgers die er de dupe van zijn, maar zorgt ook voor minder vertrouwen in de professionaliteit van de diensten. Het is erg demotiverend voor ambtenaren om constant kritiek te ontvangen en geen weerwoord te kunnen geven terwijl zij de fouten soms al van verre aan zien komen. Dat moet anders.’
Oplossingen
CNV Overheid biedt een position paper aan met oplossingen. Je kunt dit downloaden onderaan dit artikel. De belangrijkste aanbevelingen aan de politiek en ambtelijke top zijn:
- Check de uitvoerbaarheid van nieuwe wetten en regels op de werkvloer
- Mik meer op kwaliteit dan op kwantiteit, budget en KPI’s
- Doe altijd iets met signalen vanaf de werkvloer, hoe klein ook
- Blijf achter je mensen staan, ook al worden er fouten gemaakt
- Heb het lef om nee te zeggen als een voorgenomen wet of regelgeving onuitvoerbaar lijkt
- Zorg voor een open cultuur, organiseer tegenspraak en zorg voor veiligheid als medewerkers kritiek hebben.
Verschil maken
CNV Overheid gaat ervan uit dat de hoorzittingen tot conclusies leiden, die op de werkvloer en in de behandeling van de ambtenaren ook echt een verschil gaan maken. Dat is niet alleen goed voor de ambtenaren, maar ook voor burgers en voor de kwaliteit van uitvoeringsorganisaties.