‘S Jongers (39) staat aan de wieg van het boek Gezichten van een onzeker bestaan: geen advies met analyses en conclusies, maar gesprekken met vijftien mensen over hun leven in armoede. ‘Hier komen de mensen aan het woord waar het beleid over gaat. En dat maakt van alles los’, zegt ’S Jongers. ‘Beleidsmakers gaan reflecteren op hun visie, normen en waarden als het gaat om armoede. Dat vind ik mooi.’
Geld voor schoenen
Hij groeide op vlakbij Antwerpen, bij ouders die vlak na zijn geboorte in een langdurige vechtscheiding terecht kwamen. Hij bleef bij zijn moeder, een vrouw met weinig sociaal-cultureel kapitaal, zoals hij zelf zegt. Het betekende diepe armoede en daarmee bestaansonzekerheid: als er geen geld was voor schoenen ging ’S Jongers niet naar school. Zijn moeder hertrouwde daarna met een alcoholist. Dat maakte de situatie er niet beter op. De jonge Tim zorgde voor zijn kleine zusje. Toen er vier kinderen in het gezin waren, volgde er weer een scheiding en werd de armoede nog schrijnender. In de Volkskrant beschrijft ’S Jongers zijn situatie: ‘Huisje van 40 vierkante meter, een douche was er niet, de wc was een gat in de tuin. Het is amper in te beelden in de jaren negentig. Het ging goed met de wereld, maar niet met ons.’ Hij deed er alles aan om zijn moeder te helpen: zo ging hij hondenhokken schoonmaken toen hij een jaar of 12 was voor €2,50 tot €3,- per avond.
Stigmatiserend
Tim was een slimme jongen en na de basisschool kon hij naar het vwo. ‘Maar dat ging mis. Ik had niet de middelen, de tijd en de ruimte om aandacht te besteden aan school. Had ook geen enkele stimulans vanuit huis om er serieus mee bezig te zijn. Ik kwam op het laagste schoolniveau terecht, het praktijkonderwijs. Toen ging het echt mis. Ik werd totaal niet geprikkeld of uitgedaagd, ging me vervelen, werd baldadig en ging criminele dingetjes doen om aan geld te komen. Na twee jaar kreeg ik een schop onder mijn kont van de nieuwe vriend van mijn moeder. Die zag dat er meer in zat en zorgde ervoor dat ik naar een hoger schoolniveau kon. Idealiter komen die sleutelfiguren uit je eigen gezin, dat was bij mij niet zo, maar gelukkig waren er wel anderen. Op school werd ik trouwens niet echt opgemerkt, want daar zaten eigenlijk alleen maar kinderen met problemen. Wel ben ik een paar keer uit de klas gehaald om te praten met de schoolmaatschappelijk werker, maar hoe stigmatiserend wil je het hebben?!’
Reacties
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.