Kritiek, bagger, een heftige klacht aan je broek of een waardeloze beoordeling in het klanttevredenheidsonderzoek? Dat doet pijn. Een negatieve review raakt ons vier keer zo hard als een positieve reactie van patiënten, burgers en klanten. Publieke professionals moeten steeds vaker op hun tenen lopen in het socialmediatijdperk. Patiënten, burgers en klanten nemen namelijk vaak meer tijd voor het schrijven van een negatieve beoordeling dan voor een positieve zo blijkt uit onderzoek. De buitenwereld wordt mondiger en eist meer tijd, maatwerk en aandacht. Terwijl er vaak minder tijd en ruimte is voor de publieke professional om het werk te doen dan voorheen. Dit bijt elkaar en de pijn hiervan komt vooral bij de publieke professional te liggen. Zij worden weggezet als waardeloos. Dat staat haaks op hoe we willen dat er met ons wordt omgegaan.
De belangrijkste menselijke basisbehoeften zijn samen te vatten in het CAR-model. Competentie: iedereen wil het gevoel hebben dat hij/zij iets kan. Autonomie: iedereen wil een bepaalde mate van invloed hebben op zijn of haar leven. Relatie: iedereen wil bevredigende relaties met medemensen onderhouden, ook met patiënten, burgers en klanten.