Met gemengde gevoelens tekent CNV de cao UWV

Bij het tekenen van de cao, sprak Roel van Riezen UWV toe met deze woorden:

Geachte heer Camps, geachte mevrouw Dessing,

Ik ga zo namens CNV de cao tekenen. Ik doe dat met gemengde gevoelens. Dat zal ik u uitleggen.

CNV heeft namelijk tot vandaag geen cao akkoord met u gesloten. Toen u vijf maanden geleden met uw eindbod kwam, zei ik: dat is een half procent onder inflatie. Dat is te weinig. Dit is geen akkoord.

CNV had vorig jaar al tegen u gezegd: zorg dat u voldoende geld hebt voor het cao-overleg.

En ik denk, dat dat geld er ook is. U heeft vlak voor de cao onderhandelingen nog geld moeten terugbetalen aan de minister. Omdat uw reserves te hoog waren.

En uw medewerkers zijn verdeeld. De CNV-leden vinden die verdeeldheid ingewikkeld. Je werkt samen in één organisatie. Je bent allemaal lid van een vakbond. De één wil actie voeren en de ander niet. Je wilt graag een goede sfeer samen met je collega. En ondertussen voel je als medewerker elke dag deze spanning.

Dus wat voor reden zou CNV kunnen hebben om vandaag de cao te tekenen?

Ik heb mijn mening duidelijk verteld aan de CNV-leden. Er zitten ook goede dingen in de nieuwe cao.

1. Het nieuwe cao boekje wordt in gewoon Nederlands. Er zitten vast nog foutjes in de tekst, maar we hebben nog een jaar om die te herstellen.
  2. De nieuwe cao is net onder inflatie, maar je gaat er meer op vooruit dan de cao Rijk.
  3. Je krijgt een mooie internetvergoeding van 30 Euro per maand, ook voor parttimers.
  4. De verlofregelingen voor ouders worden een stuk beter.
  5. Je krijgt hulp bij het terugbetalen van je studieschuld.

CNV heeft visie. Ik neem u graag mee in de afgelopen jaren:

1. UWV heeft nu veel meer vaste banen dan 5 jaar geleden. Daar is CNV als eerste mee gekomen.
  2. UWV is gestopt met prestatiebeloning voor het management. Dat is op verzoek van CNV. CNV wilde van die prestatiebeloning af.
  3. UWV is duidelijker naar de politiek in wat kan en wat niet kan. Daar is CNV als eerste mee gekomen, zie de CNV-inbreng in de tijdelijke tweede kamer commissie uitvoeringsorganisaties.
  4. Nu heeft CNV als visie: de 36-urige werkweek. De 36 uur wordt de CNV-inzet van volgend jaar. Hoe bedenkt CNV die 36 uur? Omdat CNV-leden daarover beginnen. CNV roept UWV en de andere vakbonden om nu al samen de 36 uur vorm te geven. Een aantal jaren geleden organiseerden we samen met u regelmatig een cao-congres. Zullen we als gezamenlijke bonden samen met u weer een cao-congres organiseren, met als thema: de voor- en nadelen van de 36-urige werkweek?

En de acties dan? De andere bonden proberen toch actie te voeren?

Alle bonden hebben hun leden laten stemmen in mei. CNV heeft toen al tegen de leden gezegd: aan tafel kan ik niets meer voor elkaar krijgen. Als je meer wilt, dan moet je actie voeren. Dus je kunt voor stemmen, dan vind je het voldoende. En als je tegen stemt, dan moet je ook actie voeren. Dat stond ook op het CNV-stembiljet. Wie A zegt, moet ook B zeggen. De meerderheid van de CNV-leden stemden voor de cao, en zijn niet bereid om actie te voeren. CNV kan geen actie voeren, als de leden dat niet willen. Nu, vier maanden later, blijkt dat ook leden van de andere bonden geen actie van betekenis voeren.

En nu gaat CNV tekenen. Omdat de CNV-leden zo besloten hebben. CNV heeft een open gesprek met de leden. CNV is open. CNV is betrouwbaar. Na een goede discussie over de voor- en nadelen besluiten de CNV-leden. CNV heeft vier maanden gewacht op acties bij andere bonden, maar die zijn niet gekomen.

Dus meneer Camps, geef me die pen, en ik zet namens CNV de handtekening onder de cao.

Tot zover de toespraak op 30 september 2024.

In de bijlage vind je de tekst, zoals die op 30 september 2024 is getekend. Dat is dus inclusief de verbeteringen die UWV vorige week heeft toegezegd. Het cao-boekje met de leesbare tekst verschijnt over één of twee maanden.

Reageer op de cao-pagina Cao UWV | CNV Maak je collega lid, ga hiervoor naar www.cnvvakmensen.nl/werf-een-lid/

Roel van Riezen
r.vanriezen@cnv.nl