Hoe draag jij in coronatijd bij aan het draaiende houden van de maatschappij?
‘We doen er als Belastingdienst van alles aan om te voorkomen dat mensen in de financiële problemen komen door corona. Zo konden mensen het doen van aangifte uitstellen of hun betalingen opschorten. Door aan de voorkant te helpen, voorkom je later problemen, voorkom je dat mensen er aan onderdoor gaan. Ik ben daar een schakel in. We werken nu thuis en helpen mensen telefonisch. De loketten zijn dicht, maar als mensen dringend iets nodig hebben, zorgen we daarvoor. Als ze bijvoorbeeld een inkomensverklaring nodig hadden om een huis te huren, maken we dat thuis op, laten het op kantoor printen en opsturen. Of in bijzondere omstandigheden klaarleggen bij de balie. Zo lopen deze burgers geen vertraging op en kunnen ze coronaproof aan hun benodigde stukken komen.’
Wat maakt jouw werk mooi en belangrijk?
‘Ik werk op de mooiste afdeling: dienstverlening. Daar kun je de burger op maat helpen, in gesprek achterhalen waar ze mee zitten, waar ze spaak lopen en hoe we ze kunnen helpen. Dat vind ik fijn, dat contact met de burger, iets kunnen betekenen voor mensen.’
Waarom verdient de publieke sector meer?
‘Er moet door de politiek meer en beter naar ambtenaren wordt geluisterd. Onze kennis, kunde en professionaliteit kan meer op waarde geschat worden. En meer ruimte om maatwerk aan burgers te leveren, zou ook fijn zijn. Daarnaast moet de politiek ervoor zorgen dat er voldoende personeel is om al dat uitvoeringswerk bij de overheid te doen. Wij houden wel de maatschappij draaiende, ook in crisistijden.’