Streven CNV Overheid: ‘Nog dit jaar een cao voor werknemers in de Participatiewet’

Voor werknemers in de Participatiewet zijn arbeidsvoorwaarden als loon, pensioenen, werktijd, verlof, opleidingen en ontwikkelingen helemaal niet of mondjesmaat geregeld. Daar moet dit jaar nog verandering in komen met een zogeheten cao Participatiewet (P-wet) vindt CNV Overheid.

De Participatiewet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook mensen met een arbeidsbeperking. CNV Overheid is blij dat zij samen met de andere de bonden eindelijk met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om de tafel kon gaan zitten om voor deze mensen goede cao-afspraken te maken.

Regels niet nageleefd

Want in afwachting van de cao Participatiewet lappen veel sociaal werkbedrijven en gemeenten de regels aan hun laars. Zo krijgt een deel van de werknemers niet waar ze volgens de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) recht op hebben. Zij krijgen dan niet het loon of de andere arbeidsvoorwaarden van de inlenende werkgever. Ook ontvangen veel van deze werknemers geen vergoeding voor hun woon-werkverkeer. Op dit moment geldt er nog een uitzondering voor pensioen, maar vanaf 1 januari 2021 moet ook dat goed zijn geregeld.

Noodzaak

De problemen in deze branche dreigen alleen maar groter te worden. CNV Overheid ziet dan ook de noodzaak om zo snel mogelijk tot een cao Participatiewet te komen. In deze onderhandelingsronde hebben de bonden hun voorstellen naast elkaar gelegd. Volgende maand wordt verder gepraat over de P-wet.. Dan moet duidelijk worden of een goede cao haalbaar is.