Bij KLM werken ‘op de grond’ zo’n 15.000 werknemers. Hun cao is al sinds 1 maart van dit jaar verlopen. ‘Tijdens de coronacrisis heeft KLM een groot beroep op de werknemers gedaan en veel flexibiliteit gevraagd, bijvoorbeeld door extra inzet, waarbij extra ondersteuning op andere afdelingen van hen is gevraagd. Er was een gevoel van: we zetten met z’n allen de schouders eronder. Maar nu er een nieuwe cao nodig is, blijkt dat er van de kant van KLM weinig voor terugkomt. De manier waarop KLM nu de onderhandelingen voert vinden onze leden echt schandalig. Na maanden onderhandelen ligt er nog steeds veel te weinig op tafel ligt, in totaal 7,5% voor een cao van twee jaar.’
Tijdens de ledenbijeenkomsten merkte Amallah een grote actiebereidheid. ‘Ook bij leden die normaal niet zo van het actievoeren zijn. Dat zegt heel veel over de situatie die nu is ontstaan.’
CNV stelt eerst nog een ultimatum
Welke acties er gaan komen, is op dit moment nog niet bekend, zegt Amallah. ‘Er zijn allerlei actievormen genoemd, ook een volledige staking, maar daarvoor is het nu nog te vroeg. We gaan nu eerst aan KLM een ultimatum stellen. Ook FNV gaat dat doen. Hopelijk komt KLM op tijd tot het inzicht dat het verstandiger is om daadwerkelijke acties te voorkomen.’