Medewerker met headset belt met klant.

Akkoord over 3-jarige cao voor callcenter-medewerkers

Lonen blijven boven minimumloon, betere pensioenregeling

Zo’n 30.000 werknemers bij de facilitaire contactcenters (in de volksmond ook wel callcenters) hebben zicht op een nieuwe cao. Vakbonden en werkgevers hebben hierover een akkoord bereikt.

De nieuwe cao geldt voor een periode van drie jaar, van 1 januari 2025 tot 1 januari 2028. Volgens CNV-onderhandelaar Roderik Mol kunnen de werknemers de komende jaren in ieder geval rekenen op beloning boven het minimumuurloon. ‘Het zijn ingewikkelde onderhandelingen in deze branche, het blijft centenwerk. Maar we hebben weer een stap in de goede richting gemaakt. Alle klantadviseurs - voorheen agents genoemd - gaan er komende jaren op vooruit. Hoe meer ervaring, hoe hoger het loon. Het kan dus niet meer gebeuren dat beginnende klantadviseurs meteen evenveel verdienen als collega’s die er al jaren zitten.’

Lonen gaan omhoog

In grote lijnen ziet de loonsverhoging er als volgt uit:

  • Per 1 januari 2025 liggen de laagste lonen 3,75% boven het minimumloon (voor klantadviseurs level 1). Voor meer ervaren klantadviseurs (level 2 en 3) komt daar respectievelijk nog 2% en 4% bij.
  • Per 1 januari 2026 blijven de lonen 3,85% boven het minimumloon.
  • Per 1 januari 2027 blijven de lonen 3,95% boven het minimumloon.

Daarnaast is een nieuwe afspraak in de cao gemaakt dat klantadviseurs een tussentijdse loonsverhoging krijgen na een beoordeling.

Minimumjeugdloon wordt in stappen afgebouwd

Het minimumjeugdloon wordt gedurende de looptijd van de cao stapsgewijs afgebouwd. In 2025 vervallen de jeugdlonen voor 16- en 17-jarigen. In 2026 vervalt het jeugdloon van de 18-jarigen en in 2027 gaan de lonen van 19-jarigen extra omhoog. Zo worden de eerste stappen gezet om het minimumjeugdloon helemaal af te schaffen.

Pensioenregeling wordt verder verbeterd

In 2023 is een pensioenregeling geïntroduceerd voor werknemers in de branche. Mol: ‘Dat was een karige pensioenregeling, maar het was in ieder geval een begin. We hebben nu afgesproken om die pensioenregeling verder te verbeteren. Met kleine stapjes komen we uiteindelijk toch waar we naar toe willen.’ 

Teamleiders vallen voortaan ook onder de cao

De cao geldt vanaf 1 januari 2025 ook voor een groep die tot nu toe buiten de cao-boot viel: de teamleiders. ‘Ook dat is winst’, vindt Mol. ‘Voor de teamleiders hebben we afgesproken dat het minimumsalaris minimaal 10% hoger is dan het beginsalaris van de klantadviseurs.’

Branche werkt aan eigen Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Positief is ook dat de werkgevers voor de eigen branche een eigen Code Verantwoordelijk Marktgedrag willen gaan opstellen, vergelijkbaar met de code die ook al in andere sectoren geldt. De vakbonden worden hierbij betrokken, zegt Mol. ‘In een vechtbranche als deze, met vaak flinterdunne marges, is zo’n gezamenlijke code belangrijk. Het is een moreel appèl op opdrachtgevers en bedrijven om op een sociaal verantwoorde manier met elkaar te werken.’

CNV legt cao-akkoord positief voor aan de leden

Vakbond CNV legt het cao-akkoord positief voor aan de leden. Komende weken kunnen zij hierover stemmen.

Over de cao Facilitaire Contactcenters

De cao Facilitaire Contactcenters geldt voor zo'n 30.000 werknemers bij bekende bedrijven als marktleider Yource, Teleperformance, Contentrix en Vanad.