De cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven geldt voor mensen die werken in garages, fietsenwinkels, bij autoverhuurders of caravanbedrijven en bij truck- en merkdealers. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat de reparatie van je fiets of het onderhoud van je caravan langer op zich kan laten wachten. ‘Tuurlijk is dat vervelend’, erkent Engmann. ‘Maar nog vervelender is het als je lang moet wachten op herstel van je koopkracht. Sterker nog, met het loonbod van BOVAG -in totaal 3,55% over 18 (!) maanden- gaan deze medewerkers er alleen maar verder op achteruit.’
Alleen maar verslechteringen
Gisteren bleek dat de cao-partijen er na 5 onderhandelingsrondes niet uit gaan komen. Niet alleen op het gebied van loon bieden de werkgevers onvoldoende. Ook bijna alle andere CNV-voorstellen om het werk een stukje aantrekkelijker te maken veegde BOVAG van tafel. Engmann: ‘Denk aan geboorte- en rouwverlof of aan een goede reiskostenvergoeding. Nee, de werkgevers wil alleen maar verdienen op de cao. Bijvoorbeeld door de leeftijdsgrens waarop je inzetbaarheidsuren, zeg maar leeftijdsdagen, mag opnemen naar achteren te schuiven. Natuurlijk gaan we daar niet mee akkoord.’
Personeelstekort is al groot
Dat de werkgevers weigeren over de brug te komen verbaast Engmann zeer. ‘Een groot probleem van de branche is het tekort aan automonteurs en rijwielherstellers’, zegt ze. ‘Kijk alleen al naar de wachttijden in je eigen garage. Dan verwacht je dat BOVAG er via de arbeidsvoorwaarden alles aan wil doen om mensen aan te trekken en aan zich te binden. Maar het tegenovergestelde is waar. De werkgevers willen de cao zo goedkoop mogelijk houden. Ze zetten mensen in de kou en die lopen straks weg.’
Werkgevers aan zet
Komende periode organiseren de vakbonden de eerste acties door het hele land. Waar en wanneer die precies gaan plaatsvinden wil Engmann nog niet vertellen. ‘Waarschijnlijk zeer binnenkort’, zegt ze. ‘En het ligt aan de opstelling van BOVAG hoe we daarna verder gaan.’
Onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf vallen medewerkers van o.a. garages, auto(dealer)-bedrijven, truckbedrijven, tweewielerbedrijven, caravan-en camperbedrijven en autoverhuur- en revisiebedrijven. Er werken ongeveer 84.000 mensen in de branche.