CNV blij met akkoord vroegpensioen

'Eindelijk perspectief voor zware beroepen'

‘Een mooi champagnemoment. Eindelijk is er perspectief voor onze leden in een zwaar beroep. Nederland is voor langdurig staken behoed dankzij dit akkoord,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter in reactie op het zojuist gepresenteerde akkoord ‘Gezond naar het pensioen’.

57% van de CNV-leden redt het niet door om door te werken tot aan de pensioenleeftijd, blijkt uit recent CNV-onderzoek. 67% zou graag eerder willen stoppen maar dat is financieel niet mogelijk. Fortuin: ‘Het is ongekend dat zoveel mensen in een zwaar beroep klem zitten; ze redden doorwerken tot hun pensioen niet vanwege de zwaarte van het werk. Maar eerder stoppen is financieel niet haalbaar. Daarom zijn wij blij met het akkoord dat er nu ligt. Eindelijk meer lucht voor tienduizenden werkenden.’

Hoger bedrag

Het huidige bedrag dat men nu gemiddeld overhoudt bij eerder stoppen met werken (1200 netto per maand) is voor 90% te weinig om van rond te komen. ‘Er komt daarom 300 euro per maand bij, hebben we afgesproken in het nieuwe akkoord. Dit moet meer lucht geven zodat er minder financiële drempels zijn om eerder te stoppen met werken.’

Geen maximum