Fabriek Essity Suameer van bovenaf gezien

CNV: Laatste kans voor Essity Suameer

‘Directie wil oudere werknemers op geen enkele manier ontzien’

Vakbonden CNV en FNV geven Essity Suameer één laatste kans. Alsnog ingaan op de eisen van de bonden over een fatsoenlijke loonsverhoging en over meer aandacht voor het gezond halen van je pensioen, of anders actie. ‘Als mensen aangeven dat ze de werkdruk veel te hoog vinden, mede door personeelstekort en een verlofstop van een half jaar, dan antwoordt directie “dat mensen niet meer weten wat hard werken is”’, zegt Stijn Duursma van CNV. ‘Totale flauwekul natuurlijk. Er wordt hier zwaar werk verricht in ploegen, de werkdruk is hoog en verlof opnemen bijna onmogelijk. Werknemers maken zich grote zorgen. Binnenkort sturen we een ultimatum. Gaat Essity daar niet op in, dan gaan we als bonden over op actie.’

Het verschil van inzicht kwam pijnlijk aan het licht tijdens de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de Friese vestiging van het Zweedse Essity, dat nonwoven schoonmaak- en poetsdoeken produceert. Volgens de bonden is het niet meer dan fair dat de inflatie wordt gerepareerd met een kleine plus voor de werknemers. Concreet was de eis van de bonden en de wens van de leden een loonsverhoging van 2,8% plus € 100 structureel per 1 juli 2024. ‘Een hele redelijke eis.’

Koek oneerlijk verdeeld

Daar denkt de werkgever anders over. Het eindbod van de directie is een loonsverhoging van 2% per 1 juli 2024 en 2,5% per 1 januari 2025. Duursma: ‘Het compenseert de inflatieachterstand van de afgelopen jaren niet eens, laat staan die voor komend jaar. Dit is veel te mager, helemaal omdat er veel geld verdiend wordt in Suameer. De koek wordt heel oneerlijk verdeeld.’

Half jaar geen verlof

Medewerkers lopen volgens de CNV-onderhandelaar al jaren achter de feiten aan, terwijl ze hard werken en zwaar werk verrichten. Zo is er al meer dan een half jaar sprake van een verlofstop omdat het Essity Suameer niet lukt genoeg nieuw personeel aan te trekken. ‘Moet je nagaan; een half jaar lang nauwelijks of geen verlof kunnen opvragen, dat is pittig’, zegt Duursma. ‘Mensen werken zich het schompes en met name de ouderen maken zich zorgen of ze wel gezond hun pensioen gaan halen.

Géén RVU, ook niet bij landelijk akkoord

Helaas wil de werkgever oudere medewerkers op geen enkele manier ontzien. Alle voorstellen van de bonden daartoe zijn afgeschoten. ‘De directie is totaal doof voor alle signalen’, zegt Duursma. ‘Ze willen zich niet committeren aan een RVU-regeling, ook niet als daar landelijk een akkoord over wordt bereikt. Verder wil Essity géén vitaliteitsbudget en géén hoger budget voor oudere werknemers. Als we vragen naar mogelijkheden om oudere mensen die het zwaarste werk doen te ontzien, komt de werkgever nota bene met verslechteringen.’

Leden unaniem voor actie

Wat Duursma betreft stelt CNV bepaald geen onredelijke eisen. ‘Bij Essity Hoogezand hebben we ook een mooie cao afgesproken, waarom kan dat hier dan niet? De directie lijkt weinig te geven om het welzijn van het eigen personeel. Binnenkort versturen we ons ultimatum. Dat is echt hun laatste kans. Na jaren van akkoord gaan met magere loonsverhogingen, hebben de werknemers eindelijk gezegd: tot hier en niet verder. De bal ligt nu bij Essity.’

Essity is een Zweeds hygiëne- en gezondheidsbedrijf met wereldwijd zo’n 46.000 werknemers. In Nederland heeft het bedrijf vier vestigingen. In Suameer worden onder andere schoonmaak- en poetsdoeken gemaakt. Op deze Friese vestiging werken ongeveer 100 mensen.