Afgelopen week konden de CNV-leden stemmen over het verbeterde cao-eindbod van de werkgevers. Pellis: ‘Het gaat om belangrijke verbeteringen, zoals een hoger loon, een betere regeling bij ziekte en een eerlijkere pauzeregeling. Voor onze leden is dit voor nu voldoende. Er valt nog veel te verbeteren in de taxibranche, maar niet alles kan in één keer.’
Nieuwe cao geldt vanaf 1 januari
Nu de CNV-leden akkoord zijn, is er vanaf 1 januari 2023 weer een nieuwe cao. Die geldt tot 1 juli 2024.
Lonen gaan in totaal met 12% omhoog
De lonen gaan in anderhalf jaar tijd met in totaal 12% omhoog, in twee stappen:
- 8% per 1 januari 2023
- 4% per 1 januari 2024
Betere regeling bij ziekte
In de nieuwe cao vervalt ook de eerste wachtdag bij ziekte (bij een wachtdag krijgen werknemers geen loon). Daarnaast wordt de doorbetaling bij ziekte in de eerste acht weken verbeterd: van 70% naar 80% van het loon. Na 8 weken is de uitkering 90%.
Eerlijkere pauzeregeling
Over de pauzeregeling is uitgebreid gesproken. Veel werkgevers rommelen daarmee, waardoor chauffeurs lang niet altijd de gewerkte tijd krijgen uitbetaald. In de nieuwe cao staat de afspraak dat werkgevers maximaal 12,5% per dag mogen inhouden als pauzetijd, maar alleen als de chauffeur ook daadwerkelijk pauze hebben gehad.
Cao kan nog een stuk beter
CNV Vakmensen hoopt dat hiermee de rust weer terugkeert in de sector. ‘Veel kwetsbare mensen zijn afhankelijk van het taxivervoer, bijvoorbeeld naar het speciaal onderwijs of naar zorginstellingen’, zegt Pellis. ‘Die mogen niet onnodig de dupe worden van een cao-conflict tussen werkgevers en werknemers. We dringen er wel bij de werkgevers op aan om alles op alles te zetten om de cao naar een hoger niveau te tillen. Het kan echt nog een stuk beter. Het is ook hard nodig om werknemers voor deze sector te behouden. Dat wordt dus wat ons betreft de opdracht voor de volgende cao-onderhandelingen.’