Biesmans is niet te spreken over het feit dat de inhoud van het strikt vertrouwelijke document van Mercedes-Benz zomaar bij de pers ligt. ‘Bovendien is al het personeel ook al geïnformeerd terwijl wij als vakbonden nog van niks wisten’, zegt hij. ‘Ik vind deze werkwijze laakbaar. Het lijkt erop dat Mercedes-Benz zo snel mogelijk van zijn personeel af wil. Ik hoop dat het de werknemers die het betreft niet nog verder in de misère duwt.'
Zo snel mogelijk een sociaal plan
Daarom ook wil de onderhandelaar nu zo snel mogelijk van de werkgever horen wat ze het personeel precies hebben voorgelegd. Uiteraard zal CNV Vakmensen er ook alles aan doen om de gevolgen voor de medewerkers die met de reorganisatie te maken krijgen zo goed mogelijk op te vangen. In totaal werken er ongeveer 1.300 mensen op het callcenter. ‘Ik wil zo snel mogelijk met de directie in onderhandeling over een sociaal plan’, zegt Biesmans. ‘Onze leden kunnen natuurlijk direct op juridische bijstand van ons rekenen.’
Veel buitenlandse medewerkers
Het contactcenter van Mercedes-Benz handelt 24 uur per dag nationale en internationale telefoontjes af van klanten -particulieren en bedrijven- die hulp op en langs de weg nodig hebben. Er werken dan ook veel mensen uit het buitenland. ‘Daar zit een groot deel van mijn zorg’, zegt Biesmans. ‘Het is maar de vraag of deze mensen weten hoe het Nederlandse arbeidsrecht in elkaar zit. Wij gaan ons er hard voor maken dat alles wat iedereen tot nu toe getekend heeft teruggedraaid kan worden.’