‘De inflatie heeft de afgelopen jaren een diepe krater geslagen in de koopkracht van medewerkers’, zegt de CNV-bestuurder. ‘In tegenstelling tot veel andere Nederlanders zijn bouwvakkers en UTA-medewerkers daarvoor nog niet gecompenseerd. Wat ons betreft vormt koopkrachtherstel daarom straks dé pijler onder de nieuwe cao Bouw en Infra. Wat werkgevers bieden, structureel 3,5% en € 50 per 1 januari en nog eens per 1 juli, dus in totaal € 100 en 7% in één jaar, is wat ons betreft passend.’
Beetje sappelen voor UTA-medewerkers
Toch is Lokhorst niet helemaal tevreden. Met name voor UTA-medewerkers, zeg maar het niet bouwend personeel in de sector, is het een beetje sappelen in het eindbod. Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat ze ondanks allerlei beloften nog ver achterlopen qua arbeidsvoorwaarden bij bouwend personeel. ‘Ook in dit eindbod wordt dat gat ondanks een toezegging over de maximale arbeidsduur nauwelijks gedicht’, zegt de CNV-onderhandelaar. ‘Wij hadden bijvoorbeeld graag afspraken gemaakt over reistijdvergoeding voor medewerkers die tussen verschillende bouwplaatsen pendelen. Hoewel de werkgevers aangeven komende periode over harmonisatie van arbeidsvoorwaarden te willen praten, voelen ze daar op dit moment nog weinig voor.’
Cao of vervolgstappen
‘We gaan dit complete eindbod de komende weken voorleggen aan onze leden’, vervolgt Lokhorst. ‘Onze cao-commissie is voorzichtig positief, maar uiteraard mogen onze leden het zeggen. Als zij ermee instemmen is er een nieuwe cao. Zo niet, dan beraden we ons op vervolgstappen. Wat die zullen zijn zullen we dan eerst met hen bespreken.’
Onder de cao Bouw en Infra vallen ongeveer 115.000 medewerkers.