Op verzoek van de curatoren blijven de winkels voorlopig open, met het oog op een mogelijke verkoop van (een deel van) de winkelketen. ‘Dat betekent dus ook dat mensen gewoon aan het werk moeten blijven’, zegt Twerda. ‘Niemand weet voor hoelang en het personeel weet eigenlijk niet waar het aan toe is. Wij willen er alles aan doen om die periode van onzekerheid zo kort mogelijk te laten duren.’
Rampscenario’s koste wat kost voorkomen
Door met de curatoren in gesprek te gaan wil CNV bovendien voorkomen dat er situaties ontstaan zoals bij de faillissementen van BigBazar en BCC, ruim een jaar geleden. Toen kwamen onder andere mensen die een vso tekenden bedrogen uit, bleek pensioenpremie in de zak van de werkgever te zijn verdwenen, zorgde een ultieme uitverkoop voor dreigende situaties in de winkels en eindigde een van de personeelspotten van meer dan een ton in de boedel, ten gunste van de schuldeisers. Twerda: ‘Dat soort rampscenario’s voor medewerkers willen we koste wat kost voorkomen door nu al met de curatoren om tafel te gaan. Wij willen in staat gesteld worden Blokker-medewerkers zo goed mogelijk te adviseren en te ondersteunen met onze kennis en kunde.’
Gevolgen voor medewerkers zo veel mogelijk beperken
Dat wil CNV onder andere doen door zijn netwerk in te zetten. Bijvoorbeeld in de begeleiding van mensen die straks op zoek gaan naar een nieuwe baan. ‘De onrust onder 3.500 medewerker was al groot’, zegt Twerda. ‘Blokker verkeert al jaren in slecht weer door tegenvallende opbrengsten. De medewerkers verkeren al net zo lang tussen hoop en vrees. Ik denk dat de pleister er nu niet onnodig langzaam moet worden afgetrokken, maar dat we de gevolgen voor medewerkers juist zo veel als nog mogelijk is moeten beperken.’