Pellis vindt het schrijnend dat reizigers in het leerlingen- en zorgvervoer de dupe zijn van een ‘totaal falend systeem’. ‘Gemeentelijke overheden willen het vervoer zo goedkoop mogelijk regelen. Vervoerders knokken elkaar vervolgens de tent uit om de opdracht binnen te halen, voor een prijs die maar net uit kan – of eigenlijk helemaal niet. Werknemers in de branche betalen daar de tol voor.’
Onderkant arbeidsmarkt
De CNV-onderhandelaar, die sinds kort verantwoordelijk is voor de taxibranche, blijft zich verbazen over de arbeidsomstandigheden in de sector. ‘Het is bijna niet te geloven dat dit anno 2022 nog steeds kan. De chauffeurs verdienen maar net boven minimumloon. Als de wielen niet draaien of als er een rit uitvalt, worden ze gekort op hun salaris. We hebben het hier echt over de onderkant van de arbeidsmarkt. Dáár moet wat aan gebeuren. De taxibranche moet in z’n geheel naar een hoger niveau, met een fatsoenlijk loon en betere werkomstandigheden. Anders gaat het nooit lukken om al die honderden vacatures te vullen.’
KNV heeft te weinig oog voor het echte probleem
Pellis vindt dat de werkgevers, verenigd in KNV Zorgvoer en Taxi, daar veel te weinig oog voor hebben, getuige ook het cao-eindbod. ‘KNV wijst er terecht op dat de aanbesteding door overheden beter kan, door vervoersvragen te combineren. Dat zou inderdaad veel beter zijn, dan is er één vervoerder verantwoordelijk. Maar KNV gaat volledig voorbij aan de basis van het probleem: het gebrek aan waardering en de slechte beloning van de werknemers. Als dat niet beter wordt, zie ik het somber in. Dan is de ellende nog lang niet voorbij voor al die mensen die van dit vervoer afhankelijk zijn.’