Twee monteurs zetten een nieuwe ruit in de auto

Dinsdag eerste staking van garagemedewerkers in regio Rotterdam

BOVAG gaat niet in op ultimatum van CNV en FNV

Komende dinsdag, 4 februari, leggen de eerste garagemedewerkers in de regio Rotterdam 24 uur hun werk neer. Later zullen collega’s in andere regio’s hun voorbeeld volgen. Ze zijn ontevreden over de inzet van BOVAG voor hun nieuwe cao. Deze week weigerden de werkgevers in te gaan op een ultimatum van de bonden. ‘Medewerkers zijn niet van plan om zonder slag of stoot hun koopkracht in te leveren’, stelt Nicole Engmann van CNV.

De cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven geldt voor mensen die werken in garages, fietsenwinkels, bij autoverhuurders of caravanbedrijven en bij truck- en merkdealers. De staking betekent bijvoorbeeld dat onderhoudsbeurten aan auto’s of reparaties van fietsen langer op zich laten wachten.

Koopkracht

De medewerkers zijn boos over de opstelling van hun werkgevers -verenigd in BOVAG- over de invulling van hun nieuwe cao. BOVAG wil daarin een loonsverhoging toekennen van 3,55% over 18 maanden. Veel te weinig, vinden de werknemers. ‘Dat is minder dan de verwachte inflatie over dezelfde periode’, zegt Engmann van CNV. ‘Daarmee leveren ze dus koopkracht in. Wij willen juist dat ze er eindelijk iets op vooruitgaan, daarom eisen wij 6% over 12 maanden.’

Geen verbeteringen

Het gebrekkige loonvoorstel is niet het enige wat de medewerkers dwarszit. Ook bijna alle inbreng van de vakbonden om het werk in de branche een stukje aantrekkelijker te maken veegden de werkgevers van tafel. ‘Ze willen geen rouw- of geboorteverlof, geen goede reiskostenregeling, geen afspraken om oudere werknemers meer te ontzien en ga zo maar door’, zegt Engmann. ‘Het enige wat ze wel willen is dat de leeftijdsgrens waarop je inzetbaarheidsuren mag opnemen naar achteren schuift. Daar gaan we niet mee akkoord.’

Personeelstekort

Engmann vindt de opstelling van de werkgevers onbegrijpelijk. ‘Door het toenemende personeelstekort is er sprake van oplopende werkdruk en groeiende wachtlijsten. Om die op te lossen moet je de branche juist aantrekkelijker maken om in te werken. Daar heb je een goede cao voor nodig.’

Stakingsoproepen

BOVAG had tot middernacht de tijd om met een positieve reactie te komen op het ultimatum van de bonden, maar liet al eerder weten er niet op in te gaan. De eerste stakingsoproepen voor de regio Rotterdam zijn inmiddels verstuurd. ‘Maar daarbij blijft het niet’, zegt Engmann. ‘Oproepen voor de andere regio’s staan inmiddels ook klaar.’

Onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf vallen medewerkers van o.a. garages, auto(dealer)-bedrijven, truckbedrijven, tweewielerbedrijven, caravan-en camperbedrijven en autoverhuur- en revisiebedrijven. Er werken ongeveer 84.000 mensen in de branche.

Wie: Medewerkers die vallen onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven en werken in de regio Rotterdam
Wat: staking van 24 uur
Wanneer: dinsdag 4 februari, registratie stakers tussen 9.00 en 11.00 uur, met koffie en broodje
Waar: P+R De Schans, De Schans 10 in Ridderkerk
Waarom:
Een goede cao