automonteur gebogen over de motorkap

Garagemedewerkers in Achterhoek-Arnhem-Nijmegen leggen donderdag werk neer

Al vierde regionale staking om koopkrachtachteruitgang te voorkomen

CNV en FNV roepen garagemedewerkers, fietsherstellers, caravandealers, autoverhuurders en motorreparateurs in De Achterhoek en in de regio Arnhem-Nijmegen op om komende donderdag, 13 februari, de hele dag hun werk neer te leggen. Het wordt al de vierde regionale staking voor een betere cao. De vakbonden weigeren zich neer te leggen bij een achteruitgang in koopkracht. ‘Want dat gebeurt er als de werkgevers hun zin krijgen in de nieuwe cao’, waarschuwt CNV-onderhandelaar Nicole Engmann.

Medewerkers die hun werk neerleggen kunnen zich op 2 locaties inschrijven als staker: in Arnhem en in Doetinchem.

Wie: medewerkers die vallen onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven en werken in de regio Achterhoek-Arnhem-Nijmegen
Wat: staking van 24 uur
Wanneer: donderdag 13 februari, registratie stakers tussen 8.00 uur en 9.00 uur, met koffie en broodje
Waar: Vakbondshuis Doetinchem, Terborgseweg 36 in Doetinchem óf Parkeerplaats/Evenemententerrein Olympus, Olympus 1 (naast de Decathlon) in Arnhem
Waarom: een goede cao met minimaal 6% loonsverhoging en afspraken voor jongeren en ouderen

De staking in de regio Achterhoek-Arnhem-Nijmegen is de vierde in een reeks van estafettestakingen. Eerder legden medewerkers in de regio’s Rotterdam, Groningen en Noord-Holland ook al hun werk 24 uur neer. Meer regio’s volgen zolang de werkgevers niet bereid zijn met betere cao-voorstellen te komen.

Wat is er aan de hand?

Voor de nieuwe cao, die op 1 februari had moeten ingaan, bieden de werkgevers -verenigd in BOVAG- een loonsverhoging van 3,55% voor 18 maanden. Dat is op jaarbasis minder dan de (verwachte) inflatie en daarmee leveren medewerkers koopkracht in. CNV wil 6%, dat is de (verwachte) inflatie plus een stukje koopkrachtverbetering die de medewerkers al heel lang niet meer hebben gehad.

Vorige cao was ‘te duur’

‘De werkgevers willen de vorige cao, die ze achteraf te duur vonden, terugverdienen met deze’, zegt Engmann. ‘Als CNV vinden we dat onterecht. De loonsverhoging uit de vorige cao was niet meer dan een inflatiecorrectie. Toch willen de werkgevers dat hun medewerkers er dit jaar op achteruitgaan. Daar gaan ze natuurlijk niet mee akkoord.’

Personeelstekort

Ondertussen constateert Engmann dat het toenemende personeelstekort zorgt voor oplopende werkdruk en groeiende wachtlijsten. ‘Om die op te lossen moet je de branche juist aantrekkelijker maken om in te werken’, zegt ze. ‘Daar heb je een goede cao voor nodig. Met goede afspraken speciaal voor jongeren, zoals geboorteverlof. En goede afspraken speciaal voor ouderen. Maar de werkgevers willen alleen maar korten op ouderendagen. Het gevolg is dat mensen hun heil in andere branches gaan zoeken. Dat maakt de houding van de werkgevers onbegrijpelijk.’

Werkgevers moeten stappen zetten

Omdat verder onderhandelen over de cao geen zin meer had, zijn CNV en FNV overgestapt naar een actietraject. Sinds de start daarvan, op dinsdag 4 februari, hebben de werkgevers nog niks van zich laten horen. ‘We gaan net zo lang door tot de werkgevers wel bereid zijn stappen in onze richting te zetten’, zegt Engmann.

84.000 medewerkers

Onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf vallen medewerkers van o.a. garages, auto(dealer)-bedrijven, truckbedrijven, tweewielerbedrijven, motorbedrijven, caravan-en camperbedrijven en autoverhuur- en revisiebedrijven. Er werken in totaal ongeveer 84.000 mensen in de branche. De stakingen betekenen bijvoorbeeld dat onderhoudsbeurten aan auto’s of reparaties van fietsen langer op zich laten wachten.