Engmann vervolgt: ‘We hopen dat als de werkgevers zelf zien hoezeer het hun eigen mensen raakt dat ze al jaren financieel stilstaan, dat er eindelijk iets op gang komt. Er moet gewoon een goeie oplossing komen.’
Personeelstekort duurder dan goede cao
Die goede oplossing is volgens CNV niet alleen nodig voor de individuele medewerkers, maar ook voor de branche als geheel. Want het toenemende personeelstekort kost de werkgevers door groeiende wachtlijsten en werkdruk veel geld. Engmann: ‘Nieuwelingen kiezen liever voor een branche waarin ze meer kunnen verdienen. Zelfs steeds meer huidige medewerkers overwegen een overstap. Je hebt een goede cao nodig om mensen aan je te binden. En een goede cao kost minder dan de gevolgen van een personeelstekort.’
Stakingsstoet vanaf Postillion Hotel
Vakbonden CNV, FNV en De Unie roepen hun leden op om zich morgen, donderdag 27 maart, tussen 9.00 uur en 10.30 uur in te schrijven als staker. Dat kan bij het Postillion Hotel Bunnik, Baan van Fectio 1. Aansluitend gaan ze in een stakingsstoet richting het hoofdkantoor van BOVAG even verderop. (De bonden openen donderdag ook in Deventer, Zaandam, Den Haag, Eindhoven en Roermond inschrijflocaties voor stakende medewerkers die om wat voor reden dan ook niet in staat zijn naar Bunnik te komen.)
CNV wil 6%
Concreet zit het cao-conflict vast op het loonvoorstel van BOVAG. De werkgeversorganisatie biedt in totaal 3,55% loonsverhoging voor een cao van 18 maanden en weigert daarvan af te stappen. Dat is gemiddeld minder dan 2,5% per jaar en ligt onder de door het CBS verwachte inflatie. CNV vindt dat te weinig en wil 6% voor 1 jaar. Daarmee zouden medewerkers er in koopkracht juist iets op vooruitgaan. Ook andere verbetervoorstellen van CNV ziet BOVAG niet zitten.
84.000 medewerkers
Onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven vallen medewerkers van o.a. garages, auto(dealer)-bedrijven, truckbedrijven, tweewielerbedrijven, motorbedrijven, caravan-en camperbedrijven en autoverhuur- en revisiebedrijven. Er werken in totaal ongeveer 84.000 mensen in de branche. De staking kan betekenen dat onderhoudsbeurten aan auto’s of reparaties van fietsen langer op zich laten wachten.
Lees ook hoe de cao-onderhandelingen tot nu toe verliepen en waar we tot nu toe stakingen hebben georganiseerd.
Lees en bekijk hoe de actie richting hoofdkantoor van BOVAG verliep.