Directe aanleiding voor de onrust onder de beveiligers zijn de concrete plannen die Schiphol op 4 november aankondigde voor de toekomstige beveiliging van de luchthaven. Schiphol wil een nieuwe aanbesteding starten, die grote gevolgen gaat hebben. Op dit moment zijn er 5 beveiligingsbedrijven actief op Schiphol, dat worden er uiteindelijk 3. Schiphol wil hiervoor drie nieuwe bedrijven oprichten, waar de luchthaven zelf een belang van 25% in neemt. 'Daar zit ook een goede kant aan, want Schiphol gaat meer verantwoordelijkheid nemen als werkgever', zegt Maas. 'Dat is een stap in de richting van onze eerdere oproep om een eind te maken aan de race naar de bodem, waarbij beveiligingsbedrijven elkaar kapot concurreren.'
Grote zorgen onder beveiligers
Maar er zijn ook grote zorgen, zegt Maas. 'Sinds die aankondiging van Schiphol hebben we enorm veel boze en bezorgde reacties gekregen van beveiligers. Ze zijn bang voor ingrijpende veranderingen: een nieuwe werkplek, andere collega's, andere roosters en werktijden. Veel beveiligers hebben nu individuele afspraken - schriftelijk maar vaak ook mondeling - over hun inzet, zodat ze hun werk en privé goed kunnen combineren. Ze maken zich zorgen dat een nieuwe werkgever zich niet zal houden aan die afspraken. Kortom, het betekent per definitie slechtere arbeidsvoorwaarden. En dat is in strijd met het Sociaal Akkoord dat we met Schiphol hebben afgesproken.'
Schiphol moet onrust wegnemen
In de brief dringen de vakbonden erop aan dat Schiphol snel maatregelen neemt om de onrust onder de beveiligers weg te nemen. Maas: 'Schiphol heeft dit zelf veroorzaakt, dus daar ligt nu ook de verantwoordelijkheid om beveiligers meer duidelijkheid en zekerheid te bieden. Daar heeft Schiphol zelf alle belang bij, om nieuwe chaos op de luchthaven te voorkomen.'