Loopbanden op Schiphol

Hoger uurloon en betere roosters voor Schiphol-beveiligers

Schiphol zet extra stappen om het werk op de luchthaven aantrekkelijker te maken

Het uurloon voor beveiligers op Schiphol gaat structureel met 2,50 euro omhoog. De beveiligers krijgen ook betere, meer voorspelbare roosters. En de pauzeruimtes krijgen een grondige facelift. ‘Schiphol maakt vandaag een flinke stap om de situatie voor beveiligers te verbeteren. Een hoger loon, betere roosters en fatsoenlijke pauzeruimtes zijn hard nodig om het werk weer aantrekkelijker te maken en het personeelstekort op te lossen’, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen. ‘Maar het wordt wel een lange weg voordat de situatie weer is genormaliseerd. En er zijn voor de langere termijn ook andere, structurele verbeteringen nodig.’

Eerder deze week bleek uit een enquête van CNV Vakmensen dat de werkdruk voor beveiligers ongekend hoog is (8,4 op een schaal van 10). Maas: ‘Die hoge werkdruk is niet zomaar opgelost. De onvrede zit diep en voor veel beveiligers een reden om op zoek te gaan naar ander werk. Schiphol zal echt moeten laten zien dat ze er alles aan willen doen om een goede opdrachtgever te zijn, waar de mensen centraal staan.’

Objecttoeslag: uurloon gaat met 2,50 euro omhoog

Het verdwijnen van de zomerbonus is volgens 59% van de beveiligers een belangrijke reden voor het personeelstekort. Daarvoor in de plaats komt nu vanaf 1 november een ‘objecttoeslag’ van 2,50 euro bruto per uur bovenop het uurloon. De arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro per gewerkt uur, zoals afgesproken in het Schipholakkoord van juni, blijft daarnaast bestaan. ‘De extra toeslagen zijn hopelijk een stimulans voor beveiligers om ondanks de huidige werkdruk toch op Schiphol te blijven werken. En hopelijk geeft het ook een extra zet bij het werven van nieuwe collega’s. Voor een beveiliger fulltime werkt, betekent het in totaal zo’n 560 euro per maand extra, vergeleken met een beveiliger die elders werkt. Dat is toch een behoorlijke plus.’

De objecttoeslag geldt voor alle beveiligers op Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, zolang als de huidige tender loopt (tot december 2024). Maas: ‘Vergeleken met de zomertoeslag heeft deze objecttoeslag als voordeel dat het onderdeel wordt van het loon. Hij telt dus ook mee in de toeslagen en geldt ook bij ziekte en verlof.’

Extra toeslag voor vroege opkomst

Vanaf 1 november krijgen alle beveiligers die vóór 5.30 uur starten met hun dienst een extra toeslag van 35% over de uren die ze werken tot 6.00 uur.

Betere roosters

De roosters worden aangepakt, zegt Maas. ‘De roosters zijn nu een drama, dat blijkt ook wel uit onze enquête. Twee op de drie beveiligers hebben regelmatig of vaak te maken met veranderende roosters. Verlofaanvragen worden vaak geweigerd. De balans tussen werk en privé is nu volkomen zoek. Het goede nieuws is nu dat de beveiligers vanaf 2 januari te maken krijgen met betere roosters, die een stuk voorspelbaarder zijn. Het aantal instapmomenten wordt drastisch teruggebracht, naar maximaal tien. We hopen dat dat gaat helpen. Maar dat is dus pas vanaf begin januari, het is nu nog wel even doorbijten.’

Fatsoenlijke pauzeruimtes

De pauzeruimtes (‘lounges’) voor beveiligers krijgen een grondige facelift. ‘Bij een lounge denk je aan een fraaie en luxe ruimte, maar voor de beveiligers helaas is het voor beveiligers een armoedige plek, met vaak kapotte of ondeugdelijke spullen. We krijgen daar al heel lang klachten over. Schiphol heeft nu beloofd dat de tien lounges in de terminal nu echt met spoed worden aangepakt en verbeterd. Eindelijk, maar beter laat dan nooit.’

Met alleen extra geld zijn de problemen nog niet opgelost

Maas vindt het positief dat Schiphol extra stappen zet om het personeelstekort op te lossen. ‘Tegelijkertijd moeten we niet naïef zijn. Met alleen wat extra geld is het probleem niet opgelost. We pleiten voor structurele verbeteringen op Schiphol, bijvoorbeeld als het gaat om de manier waarop de aanbesteding nu plaatsvindt. Er moet een eind komen aan de moordende concurrentie, over de ruggen van werknemers.’

Oproep aan overheid om meer regie te nemen

CNV Vakmensen ziet hierin ook een rol van de overheid, als aandeelhouder van Schiphol, om meer regie te nemen. De bond heeft hierover vorige week een brief naar de Tweede Kamer gestuurd (zie bijlage). In de brief doet de bond een aantal concrete voorstellen:

Zorg voor een koerswijziging in het aanbestedingsbeleid door het socialer organiseren van arbeid. Besteed niet meer voornamelijk op prijs aan, maar juist op kwaliteit van werk en sociale criteria. Kijk ook serieus naar de optie van inbesteden. Zorg er in de nieuwe aanbestedingen in ieder geval voor dat uitbestede diensten niet in veel verschillende elkaar beconcurrerende bedrijven worden opgeknipt.

  • Zorg voor een koerswijziging in het aanbestedingsbeleid door het socialer organiseren van arbeid. Besteed niet meer voornamelijk op prijs aan, maar juist op kwaliteit van werk en sociale criteria. Kijk ook serieus naar de optie van inbesteden. Zorg er in de nieuwe aanbestedingen in ieder geval voor dat uitbestede diensten niet in veel verschillende elkaar beconcurrerende bedrijven worden opgeknipt.
  • Dwing af dat er eindelijk voldoende in beveiligers wordt geïnvesteerd, niet alleen met bonussen, maar structureel. Stop met flex: zorg ervoor dat er normale vaste contracten zijn voor Schipholmedewerkers.
  • Zorg voor een gelijk speelveld in arbeidsvoorwaarden. De dispensatie van de ‘Cao Veiligheidsdomein’ door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid faciliteert concurrentie op arbeidsvoorwaarden.
  • Zorg voor een betere handhaving van arbeids(omstandigheden)wetten op Schiphol. Het is onwenselijk dat de Nederlandse Arbeidsinspectie zo beperkt inspecteert.