De onderhandelingen over een nieuwe cao Openbaar Vervoer (13.000 werknemers) zijn vorige week gestrand. Voor de bonden (FNV en CNV Vakmensen) was het een allerlaatste poging om eruit te komen, na de start van de onderhandelingen op 9 december.
Cao-conflict gaat niet alleen over loon
Het conflict gaat volgens Chikhi niet alleen over loon, maar ook over een betere ouderenregeling en het aanpakken van de hoge werkdruk. ‘Uit een enquête die we vorig najaar hielden blijkt dat maar liefst 3 op de 4 werknemers lijdt onder hoge werkdruk. Het is echt een groot probleem, we zien het ook aan het bijzonder hoge ziekteverzuim bij veel vervoersbedrijven. De roosters zijn te krap, verlofaanvragen worden te vaak afgewezen en chauffeurs hebben bijvoorbeeld in late diensten maar 15 minuten om een warme maaltijd naar binnen te werken. Tijdens de onderhandelingen hebben we gevraagd om daar minimaal 20 minuten van te maken. En zo’n voorstel wijzen werkgevers dan gewoon af. Dan vraag je je toch af: waar zijn we mee bezig?’
CNV stuurt woensdag een ultimatum
CNV Vakmensen stuurt woensdagochtend eerst nog een ultimatum aan werkgeversorganisatie VWOV. Chikhi: ‘Daarmee krijgen de werkgevers nog een laatste kans om grootschalige acties in het stads- en streekvervoer te voorkomen. We hopen dat ze de kans grijpen om zowel hun medewerkers als de reizigers niet teleur te stellen. Doen ze dat niet, dan gaan de reizigers helaas komende weken een erg onrustige tijd tegemoet in het openbaar vervoer.’