Vliegtuigen op Schiphol

Lonen gaan 10% omhoog in 2-jarige cao Schiphol

CNV en de andere bonden hebben een principeakkoord bereikt met werkgever Schiphol voor een nieuwe cao. De lonen worden op 2 momenten verhoogd, met 5% op 1 januari 2025 en opnieuw met 5% op 1 januari 2026.

Daarnaast bevat het akkoord een eenmalige uitkering in november 2024 van 750 euro (bruto en deeltijd naar rato), een betere mobiliteitsregeling, de mogelijkheid om DUO-studieschuld af te lossen uit het keuzebudget en een extra vrije dag voor iedereen in het jaar 2025, de zogenaamde Schipholjaardag. De nieuwe cao loopt van 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2026.

CNV legt cao-akkoord positief voor aan de leden

CNV-bestuurder Juan Schot vindt dat er een goed akkoord ligt en legt het met een positief advies aan de leden voor: 'Een loonstijging die ruim boven het huidige en geraamde inflatieniveau ligt, is een mooi onderhandelingsresultaat. De reiskostenregeling is verbeterd, waarbij ook OV aantrekkelijker wordt gemaakt. Dat past in ons streven om groenere arbeidsvoorwaarden af te spreken. Ook willen we graag wat doen voor de werknemers met een studieschuld. Schiphol start een pilot, waarbij jaarlijks 2500 euro uit het keuzebudget aan DUO kan worden afgelost.'

Mobiliteit

De reiskostenvergoedingen zijn opgetrokken naar het fiscale maximum, waardoor voor fietskilometers 40 cent vergoed wordt en voor autokilometers 23 cent. Werknemers die met de trein reizen krijgen jaarlijks de keuze om 2e klas NS-reizen om te zetten naar 1e klas. Schiphol betaalt het grootste deel van deze extra kosten, de eigen werknemersbijdrage voor deze upgrade is 50 euro per maand.

Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)

Schot: 'We hebben de intentie uitgesproken om met elkaar aan tafel te gaan als er landelijke afspraken over de RVU zijn gemaakt. We gaan dan ook het gesprek voeren over welke functies binnen Schiphol aan te merken zijn als zware beroepen.'

Voor wie?

De cao Schiphol bv is van toepassing op onder meer het kantoorpersoneel, de platformmedewerkers en de Schiphol-brandweer.