clos-up van het beveiligings embleem om tenue

Nieuwe cao voor 24.000 particuliere beveiligers

Cao-resultaat na ruim 10 maanden onderhandelen

De koopkracht van de 24.000 particuliere beveiligers in Nederland gaat komende 2 jaar omhoog. Dat is afgesproken in een nieuwe cao, waarover de vakbonden na ruim 10 maanden onderhandelen een akkoord hebben bereikt met de Nederlandse Veiligheidsbranche.

De lange onderhandelingen hebben - naast koopkrachtverbetering - volgens CNV-onderhandelaar Erik Honkoop nog iets anders belangrijks opgeleverd. 'Al in december vorig jaar hebben we afgesproken dat we met elkaar willen werken aan een aantrekkelijk vak, met nieuwe roosters, betere ontwikkelingsmogelijkheden en gezondere werkomstandigheden. Daar hebben we nu afspraken over gemaakt, die zijn vastgelegd in een visiedocument. We zien deze cao als een nieuwe start. Met werkgevers moeten we aan de bak om van het vak beveiliger weer een gewaardeerd en waardevol beroep te maken. De jarenlange prijsdruk door aanbestedingen en de concurrentie vanuit andere cao’s hebben het beroep geen goed gedaan.'

Hogere lonen, betere reiskostenvergoeding

In 2025 stijgen de lonen met 4,5%, een procent meer dan de inflatie. In 2026 stijgen de lonen met de inflatie plus 0,5% (de loonstijging is minimaal 2,5% en maximaal 5%).
Verder is een betere reiskostenregeling afgesproken. De kilometervergoeding gaat van 18 naar 23 cent.

Werken aan betere roosters

Een belangrijk punt in het visiedocument is dat er betere roosters moeten komen, met meer rust en voorspelbaarheid. Dat moet leiden tot een lagere werkdruk. Een werkgroep is hiermee inmiddels aan de slag.

Beveiligers staan vaker in de frontlinie

Volgens Honkoop staan particuliere beveiligers steeds vaker aan de frontlinie van maatschappelijke thema's. 'Drugssmokkel, vluchtelingenopvang, een veilige openbare ruimte. Dat gaat alleen slagen met vakmensen die een fatsoenlijk inkomen krijgen en perspectief op de toekomst hebben. Want we zien het vak van beveiliger komende jaren ingrijpend veranderen. Er gaat werk verdwijnen en er gaat werk bijkomen. We willen niet dat beveiligers aan de kant komen te staan, maar dat we iedereen meenemen.'

CNV-leden kunnen stemmen

Vakbond CNV legt het cao-resultaat komende weken voor aan de leden.