‘De toon was goed en de sfeer constructief’, constateert onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen. ‘We kregen de indruk dat G4S de problemen van de vrouwelijke beveiligers serieus neemt en openstaat voor oplossingen die de vrouwen zelf aandragen.’
Veel steun voor petitie
Directe aanleiding voor het gesprek was een petitie, die enkele vrouwelijke beveiligers waren gestart en al snel steun kreeg van honderden collega’s. Eerder had CNV Vakmensen, tijdens onderhandelingen over een verlenging van het Schiphol-akkoord, ook al aandacht gevraagd voor de situatie van de vrouwelijke beveiligers. Maas: ‘Er is nog steeds een personeelstekort en al helemaal bij de vrouwen. Het gevolg is dat bij hen de werkdruk het hoogst is. Bij het fouilleren staan ze er te vaak en te lang alleen voor. Dat zorgt voor veel problemen: overbelasting, onvrede, uitval.’
Concrete oplossingen
Tijdens het gesprek met G4S zijn concrete oplossingen voorgesteld en besproken. Maas: ‘De planning kan beter en efficiënter en dat gaat ook gebeuren. Het uitgangspunt is dat er minimaal twee vrouwen bij elkaar staan voor het fouilleren en dat er meer taakroulatie komt, dus meer afwisseling in het werk. Er komt een betere begeleiding van nieuwe beveiligers, bijvoorbeeld met een buddysysteem. Als vrouwen er onverhoopt toch een keer alleen voor staan, kunnen ze dat meteen melden, zodat er ook beter zicht is op het probleem. We hebben afgesproken om dit over een maand met G4S te evalueren, ook met een aantal planners erbij. We hopen dat de situatie snel verbetert en blijven hierover met elkaar in gesprek.’
In het gesprek gaf G4S ook aan dat er binnenkort weer meer nieuwe vrouwelijke beveiligers bij komen.