Vandaag maakte Schiphol de plannen bekend voor de nieuwe aanbestedingsronde. De luchthaven wil nauwer gaan samenwerken met beveiligingsbedrijven en ook meer verantwoordelijkheid nemen. Op dit moment zijn er 5 beveiligingsbedrijven actief op Schiphol, dat worden er uiteindelijk 3. Schiphol wil hiervoor drie nieuwe bedrijven oprichten, waar de luchthaven zelf een belang van 25% in neemt.
Meer verantwoordelijkheid
'Schiphol laat hiermee zien dat ze meer verantwoordelijkheid wil nemen', zegt Maas. 'De luchthaven wordt straks meer werkgever in plaats van alleen opdrachtgever. Dat is een wezenlijk verschil. Het komt een eind in de buurt van onze eerdere oproep om een eind te maken aan de race naar de bodem, waarbij beveiligingsbedrijven elkaar kapot concurreren. We hopen dat deze stap goed uitpakt. Zeker als het leidt tot langdurige samenwerkingen met beveiligingsbedrijven, want dat zorgt voor rust en zekerheid.'
Onrust onder beveiligers
Vakbond CNV houdt wel de nodige zorgen over hoe de aanbesteding straks precies uitpakt voor de beveiligers. 'De vorige tender liep uit op een chaos. Dat willen we niet nog een keer, daar hebben we Schiphol ook voor gewaarschuwd', zegt Maas. 'Toch zijn veel beveiligers er zeker niet gerust op. De beveiliging van de luchthaven wordt straks in drie grote stukken gehakt. Het betekent misschien de overstap naar een ander bedrijf, met andere afspraken, collega's en roosters. We drukken Schiphol daarom op het hart om die zorgen serieus te nemen. Gelukkig neemt Schiphol ruim de tijd, want de nieuwe aanbesteding wordt pas effectief in februari 2026. Maar dan moet Schiphol die tijd ook echt goed benutten, om de overgang voor alle beveiligers zo soepel mogelijk te laten verlopen.'
Over de beveiliging op Schiphol
Op Schiphol werken ruim 5.000 beveiligers, verspreid over 5 verschillende beveiligingsbedrijven: G4S, Securitas, I-Sec, CTSN en Trigion.