Cirkelzaag zaagt granieten tegel doormidden

Stakingen in baksteenfabrieken voorlopig voorbij

Werkgevers doen verbeterd eindbod voor nieuwe cao

Vakbonden CNV en FNV hebben gisteravond, dinsdag 15 oktober, een verbeterd eindbod ontvangen van werkgeversvereniging KNB over een nieuwe cao in de baksteenindustrie. CNV gaat dat met een positief gevoel voorleggen aan de leden. Daarmee komt na vier weken voorlopig een einde aan de stakingsestafette in de baksteenfabrieken. ‘Het woord is nu aan de leden’, zegt Saskia Spaargaren van CNV. ‘Als ook zij met dit eindbod kunnen instemmen, is de nieuwe cao definitief. Doen ze dat niet, pakken we de acties weer op.’

Het eindbod biedt volgens Spaargaren voldoende aanknopingspunten om met een goed gevoel voor te leggen. Het gaat om een cao van 17 maanden, van 1 mei 2024 tot 1 oktober 2025. Daarin gaan de lonen vanaf 1 mei 2024 (dus met terugwerkende kracht) met 4,25% omhoog. Op 1 mei 2025 volgt bovendien een loonsverhoging van 3,25%.

Daarnaast is toegezegd dat een aantal voorwaarden om gebruik te mogen maken van de 80-90-100-regeling (80% werken met behoud van 90% van salaris en 100% pensioenopbouw) wordt verduidelijkt, waardoor meer mensen, met name uit de ploegendiensten, ervoor in aanmerking komen.

Medewerkers hebben het zelf gedaan

‘De medewerkers hebben er zelf voor gezorgd dat dit verbeterde eindbod er nu ligt’, zegt CNV-onderhandelaar Spaargaren. ‘Dat komt omdat ze geen genoegen namen met het eerdere loonbod van hun werkgevers, dat de inflatie niet dekte, en ze bereid waren hun werk daarvoor neer te leggen. Sommigen zelfs meerdere keren. Bovendien hebben ze er met hun acties voor gezorgd dat oudere medewerkers in dit eindbod een beetje worden ontzien. Ik ben trots op hun inzet.’

De stakingsestafette begon op 23 september bij de steenfabrieken Kijfwaard in Pannerden en eindigde dus voorlopig gisteren met een 48-uursstaking in de steenfabriek Wolfswaard in Opheusden. In totaal werd in 8 verschillende fabrieken het werk één of meerdere keren voor 24 of 48 uur neergelegd.

Ouderenregeling was wassen neus geworden

De stakingsbereidheid onder de medewerkers was volgens Spaargaren groot omdat de werkgevers in eerste instantie een redelijk loonbod introkken en verlaagden. Ook op het gebied van duurzame inzetbaarheid hield KNB (Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek) lang vast aan allerlei voorwaarden voor medewerkers om voor de 80-90-100-regeling in aanmerking te komen, waardoor de instroom laag bleef. ‘Daarmee was de regeling een beetje een wassen neus geworden voor veel oudere medewerkers’, zegt Spaargaren.

Gezond pensioen is hels karwei

‘Ik ben blij dat de werkgevers alsnog geluisterd hebben naar de noodkreet van hun mensen’, vervolgt de CNV-onderhandelaar. ‘KNB ziet nu ook in dat het werk in de steenfabrieken zwaar is en dat daar een fatsoenlijke beloning tegenover hoort te staan. Bovendien is het voor veel mensen een hels karwei om op een gezonde manier hun pensioen te halen. Door meer mensen van de ouderenmaatregelen gebruik te laten maken, kunnen de werkgevers hen een beetje ontzien. Dat is geen overbodige luxe, maar gewoon keihard nodig.’

Leden mogen stemmen

CNV-leden hebben tot vrijdag 25 oktober de tijd om hun stem uit te brengen over het verbeterde eindbod. Gaan de meeste er in mee, dan wordt het bod definitief verwerkt in de nieuwe cao. Stemt een meerderheid tegen, dan gaat CNV zich beraden op vervolgacties.

Onder de cao vallen ruim 2.000 werknemers. Bekende bedrijven in de branche zijn Vandersanden, Wienerberger en Strating.

Afgelopen weken waren er stakingen bij steenfabrieken in Pannerden (2x), Oude Pekela (2x), Beek, Kessel (2x), Makkum, Tolkamer, Zennewijnen en Opheusden.