Taxi rijdt over de snelweg.

Taxichauffeurs eisen betere cao, ultimatum aan werkgevers

In het leerlingen- en zorgvervoer dreigen acties van taxichauffeurs. ‘We hebben vandaag een ultimatum gesteld aan de werkgevers. Het cao-eindbod dat ze hebben gedaan kan wat ons betreft de prullenbak in’, zegt onderhandelaar Rick Pellis van CNV Vakmensen. Het ultimatum loopt af op vrijdag 11 november om 12.00 uur.

Onder de 22.000 werknemers in de sector heerst grote onvrede over het eindbod van de werkgevers, zegt Pellis. ‘Op allerlei fronten laten ze kansen liggen om de cao te verbeteren. Het gaat niet alleen om een hoger loon, maar ook om een betere regeling bij ziekte en om een eerlijke pauzeregeling.’

Sector loopt leeg

Een betere cao is volgens Pellis hard nodig, om te voorkomen dat de sector verder leegloopt. ‘In 2022 hebben al meer dan 650 taxichauffeurs de sector verlaten. Dat leidt tot steeds grotere problemen in het leerlingen- en zorgvervoer. Er is echt sprake van een crisis. En een van de grootste oorzaken hiervoor ligt in de slechte arbeidsomstandigheden in deze branche.’

Ultimatum

In het ultimatum aan de werkgevers eist CNV Vakmensen onder meer het volgende:

  • Een leefbaar inkomen – Het inkomen van een taxichauffeur ligt nu maar net boven het minimumloon. In combinatie met een oneerlijke pauzeregeling komen chauffeurs aan het eind van de streep soms alsnog op het minimumloon uit. CNV Vakmensen wil per 1 januari 2023 invoering van de automatische prijscompensatie, zodat werknemers er niet verder in koopkracht op achteruit gaan.
  • Een eerlijke pauzeregeling – Taxichauffeurs krijgen niet alle gewerkte uren uitbetaald. Dat komt doordat er een veel bekritiseerde pauzeregeling wordt toegepast, waar veel werkgevers misbruik van maken. Veel werkgevers trekken standaard 12,5% van de werkdag af als pauze, terwijl de werknemers niet altijd die pauze daadwerkelijk gehad hebben. CNV Vakmensen eist dat de werkgevers in de cao opnemen dat alleen daadwerkelijk genoten pauze ingehouden mag worden. Daarnaast eist CNV Vakmensen dat er op voorhand een helder rooster is, zodat werknemers weten wat er aan het eind van de maand op hun loonstrook staat. Op dit moment ontvangen veel chauffeurs hun dagrooster pas op de avond voor hun dienst.
  • Doorbetaling bij ziekte – Chauffeurs krijgen nu de eerste ziektedag niet uitbetaald. Daarna krijgen ze 70% van hun salaris. Dat betekent dat ze direct naar het minimumloon zakken. CNV Vakmensen vindt dat ziekte niet mag worden afgestraft met een wachtdag en een lager loon. Ziektedagen moeten volledig worden doorbetaald.

Acties

De werkgevers krijgen tot vrijdag 11 november 12.00 uur de tijd om te reageren. Als ze niet ingaan op de eisen van de vakbonden (ook het FNV heeft een ultimatum gesteld), dan volgen er op korte termijn acties.